سامانه مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات)

فهرست مطالب

بخش 1: مقدمه

ترافيك يك مسئله بين بخشي است و تسهيل آن نياز به هماهنگي و همكاري همة دست اندركاران آن دارد. عدم يكپارچگي در مديريت كلان ترافيك شهر سبب معضلات و احياناً دوباره كاري‏هايي مي‏شود كه كمترين ضرر آن از بين رفتن زمان شهروندان، بيت المال و افزايش مشكلاتي است كه كما بيش شاهد آن هستيم. اولين اقدام براي كاهش معضل ترافيك ايجاد مديريت واحد است. عدم توزيع دقيق و درست وظايف و مسئوليت‏ها ميان بخش‏هاي مرتبط با ترافيك موجب شده كه شهر با ترافيك آشفته مواجه باشد. مدیریت واحد بدون بسترهایی بر پایه فناوری های نوین کاری سخت و دشوار می‏باشد. در صورتی که بتوان به صورت نرم افزاری و یک پارچه کلیه سیستم های حمل و نقل هوشمند را مدیریت نمود می‏توان به بهبود وضعیت ترافیک شهری بیشتر امیدوار بود.

اهداف سیستم

  • مدیریت یکپارچه اطلاعات تمامی سامانه‏های هوشمند ترافیکی
  • جمع‌آوری متمرکز داده های ترافیکی جهت تهیه گزارشات تحلیلی
  • ارائه خدمات اطلاعاتی به سازمان ها و افراد ذینفع
  • بصری سازی اطلاعات
  • ایجاد سطح دسترسی به اطلاعات با توجه به ماموریت هر ذینفع
  • تبدیل مکانیزه داده‏های ترافیکی به اطلاعات و دانش مورد نیاز جهت مدیریت بهتر ترافیک شهری
  • افزایش اثربخشی و بهبود کاربردپذیری سامانه های هوشمند ترافیکی

ذینفعان سیستم

مرکز مدیریت سیستم‏های حمل و نقل هوشمند شهرداری
  • مرکز مدیریت ITS شهرداری با عملیاتی کردن این نرم افزار، به عنوان متولی و خدمات دهنده در این سامانه، علاوه بر تحقق اهداف مرکز می‏تواند با ارائه خدمات و ارتباط با دیگر سازمان‏ها در پیش برد اهداف کلان شهری به عنوان بازوی توانمند شهرداری به ایفای نقش بپردازد.

پلیس راهنمایی و رانندگی
  • پلیس راهور به عنوان یکی از بهره برداران اساسی این سیستم و بازوی قانونی عملیاتی نمودن نظم ترافیکی شهری، می‏تواند در این سیستم به صورت متمرکز کلیه فرایند های مربوط به تمامی تخلفات ورود به محدوده ترافیک، عبور از چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز، پارک غیر مجاز و … را بررسی نمایید، صحت عملکرد سیستم‏های هوشمند کنترل ترافیک را تایید نماید، و سپس جهت اعمال قانون اقدامات لازم را صورت دهد.
سازمان های شهرداری
  • سازمان‏ها، شرکت‏ها، و ادارات شهرداری به عنوان نزدیک ترین سازمان‏ها از نظر ساختار اداری به مرکز مدیریت سیستم‏های حمل و نقل هوشمند، می‏توانند جهت مانیتور کردن وضعیت خودروهای خود، به صورت پنل وبی یا تحت شبکه به صورت وب سرویس با سیستم های اطلاعاتی خود اطلاعات لازم را دریافت نمایند. از جمله:
  • سازمان اتوبوسرانی
  • بررسی ترددها و فعالیت خطوط اتوبوسرانی
  • کنترل تردد خطوط ویژه و جلوگیری از ورود خودروهای غیر مجاز
  • سازمان تاکسیرانی
  • کنترل تردد تاکسی‏های خطوط
  • اعلام تاکسی های مجوز دار کم تردد یا بدون تردد
  • عوارض سالیانه خودرویی
  • پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان همواره به عنوان یکی از روش های اساسی تامین بودجه برای اجرای طرح های شهری بوده است، استفاده از روش های انگیزشی همواره برای پرداخت به موقع میتوانسته است به این موضوع کمک شایانی نماید. در صورتی که صدور مجوز تردد در محدوده های طرح ترافیک منوط به تصفیه عوارض باشد، عملا شهروندان تمایل بیشتری برای پرداخت به موقع عوارض شهری میتوانند داشته باشند
  • سیستم محدوده طرح ترافیک
  • سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک عملا این امکان را به متولیان خواهد داد تا با برنامه ریزی کاملا انعطاف پذیر حجم ترافیکی ورودی و جروجی به این مناطق را کنترل نمایند.
نیرو های امنیتی و انتظامی

نیروی های امنیتی و انتظامی به عنوان متولی تامین نظم عمومی و جلوگیری و ردیابی از اعمال مجرمانه، به واسطه این سیستم خواهند توانست به صورت بر خط خودروهای تحت تعقیب را ردیابی و متوقف نمایند. خودروهایی که بدون پلاک میباشند یا از پلاک مخدوش یا جعلی استفاده مینمایند یا به صورت پر خطر رانندگی می‏نمایند می‏تواند شناسایی و در تقاطع‏های بعدی با اطلاع رسانی تحت وب، پیامکی، VoIP به نیروهای مستقر در محل اقدامات لازم را جهت توقف و اعمال قانون صورت دهند.

وزارت کشور، استانداری ها و ستاد های مدیریت بحران

نیروی های امنیتی و انتظامی به عنوان متولی تامین نظم عمومی و جلوگیری و ردیابی از اعمال مجرمانه، به واسطه این سیستم خواهند توانست به صورت بر خط خودروهای تحت تعقیب را ردیابی و متوقف نمایند. خودروهایی که بدون پلاک میباشند یا از پلاک مخدوش یا جعلی استفاده مینمایند یا به صورت پر خطر رانندگی می‏نمایند می‏تواند شناسایی و در تقاطع‏های بعدی با اطلاع رسانی تحت وب، پیامکی، VoIP به نیروهای مستقر در محل اقدامات لازم را جهت توقف و اعمال قانون صورت دهند.

شرکت های بیمه

بیمه های اجباری مانند شخص ثالث  میتواند بر اساس تردد خودرو ها کنترل شود و در صورت تردد چنانچه انقضای اعتبار این نوع بیمه ها تمام شده باشد ضمن اطلاع رسانی به خودرو میتوان توسط نیرو های عملیاتی از تردد آنها جلوگیری کرد.

مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مرتبط با ترافیک شهری میتوانند با اتکا به داده ها و آمارهای واقعی فعالیت های پژوهشی مناسب را صورت دهند. در صورتی که سیستم های هوشمند در نقاط مختلف شهر، در ورودی و خروجی ها، در تقاطع های حساس و مسیر های کلیدی اجرا شده باشد، عملا با داده های GISی میتوان جریان های ترافیکی شهری را رسد و تغییر رفتار های ترافیکی را کشف نمود و برنامه ریزی های مناسب جهت توسعه زیر ساخت های حوزه حمل نقل شهری را صورت داد. این اطلاعات اگر بتواند به صورت بصری علاوه بر مدیران در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد خواهند توانست به صورت مطلوب پیشنهاد های مطالعه شده خود را ارائه نمایند. همچنین اگر روند سالیانه تغییر جریان های ترافیکی مقایسه گردد، میتوان حتی به شناخت عوامل جامع شناختی کمک کرده و با اطلاعات بیشتری به تحقیقات حوزه شهری پرداخت

سازمان های متقاضی کنترل‏های خاص

در صورتی که سازمانی تمایل به ارائه گزارش از خودروهای خود در مسیر های ویژه ای داشته باشد به واسطه این نرم افزار میتوان گزارش های لازم را به صورت موردی یا مستمر به سازمان های متقاضی به صورت پنل وبی، وب سرویس، موبایل اپلیکیشن و … ارائه داد.

شهروندان

شهروندان شهر به صورت ابتدایی با چابک شدن سازمان های متولی کنترل و تولید ترافیک شهری به واسطه این نوع سامانه‏ها مهمترین و اصلی ترین ذینفع این نوع سیستم می‏باشند که به صورت غیر مستقیم از مزایای آن بهرهمند میشوند. همچنین در صورتی که برخی اطلاعات ترافیکی به موقع در اختیار شهروندان قرار گیرد خواهند توانست تصمیم مناسب را جهت سفرهای شهری اخذ نمایند.

پشتیبانی از سیستم

خدمات پشتیبانی مولد علم یکی از مراحل اصلی چرخه‌ی حیات محصولات و پل ارتباطی پایدار ما با مشتریان است. تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات و ابهامات، شرایط لازم را برای استفاده‌ی کامل‌تر شما از راهکارها و امکانات نرم‌افزاری فراهم کنیم.

  انتظارات شما پس از استفاده از امکانات سمتات ، تغییر می‌یابد و کارشناسان پشتیبانی ما آماده‌اند تا پاسخگوی این انتظارات رشد یافته باشند.

تعدد و تنوع دامنه فعالیت مشتریان ما باعث شده گنجینه‌ای از فرایندها و تجربه‌های حرفه‌ای از کسب‌‌وکارهای گوناگون، در اختیار ما قرار گیرد. تلفیق این دانش و استفاده از فناوری‌های روز که همواره مورد توجه ما بوده، به ما کمک می‌کند تا پشتیبانی کامل و مؤثری از راهکارها و سیستم‌های خود ارائه کرده، شما را در بالابردن بهره‌وری کسب‌وکارتان یاری کنیم.

 افزون بر ارائه خدمات پشتیبانی فنی از سیستم‌ها، با استفاده از نسخه‌های به‌روزشده‌ی نرم‌افزارهای مولد علم، با ایجاد هرگونه تغییر در  قوانین جاری و ترافیکی کشور، تنظیمات لازم برای هماهنگی با این تغییرات در سیستم‌های شما اعمال می‌شود.

سیاست کلی شرکت برای ارائه محصول کارا در عین سادگی، تاکید بر انواع کاربرد آن برای ذینفعان سیستم است كه این سیاست میزان نیاز مشتری به پشتیبانی از نرم افزار را به شدت کاهش می دهد. در عین حال نسخه های جدید، نصب و راه اندازی،استقرار،خدمات و پشتیبانی در محل و پاسخگویی به سوالات مشتریان در این بخش انجام می شود.نیروهای واحد پشتیبانی افراد با تجربه و آموزش دیده در حوزه تخصص خود هستند و خصوصا در جریان استقرار با راهنمایی مناسب مشتری امكان بهره گیری بهتر از ابزار نرم افزاری را برای مشتری فراهم می كنند. لازم به ذكر است كیفیت كار واحد پشتیبانی با ابزارهایی مانند ضبط مكالمات تلفنی و نظر سنجی موردی و نظر سنجی دوره ای توسط واحد تحقیق و توسعه رصد می شود. همچنین سیستم صدای مشتری از روی خود نرم افزار امكان ارتباط مستقیم مشتری با مسئولان بالاتر سازمان را فراهم كرده است. خدمات واحد پشتیبانی مولد علم فقط برای مشتریان مولد علم قابل ارایه بوده و به شرح ذیل هستند :

انواع خدمات پشتیبانی

در قراردادهای پشتیبانی ما این خدمات ارائه می‌شود:

  • خدمات مشاوره‌ای متناسب با نوع کسب و کار
  • پاسخ‌گویی به مشکلات و رفع ابهام‌های کاربران سیستم‌ها
  • به روزرسانی نسخه‌ها و ارائه خدمات آموزشی به کاربران
  • خدمات مشاوره‌ای برای مراقبت از پایگاه داده‌
  • مشاوره تهیه سخت افزارهای مناسب و برقراری ارتباطات شبکه ها و …
  • ارایه سرویس ریموت برای دفتر مرکزی (دسترسی و نظارت از راه دور )

شما می‌توانید با توجه به نوع قرارداد پشتیبانی، از طریق پرتال مشتریان، تماس تلفنی و سرویس مراجعه حضوری، از خدمات پشتیبانی مورد نیاز خود بهره‌مند شوید.

بخش 2 : ساختار زیرسامان ههای نرم افزار سمتات

سامانه مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات) به شیوه ای پیاده سازی شده است که بتوان به صورت زیر سیستم‏های مختلف جهت نیاز های کارفرما اجرا گردد. از آنجا که برخی زیر سیستم ها اطلاعات پایه خود را از دیگر زیر سیستم ها دریافت می‏کنند عملا برخی زیر سیستم ها پیش نیاز بقیه می‏باشند.

در جدول ذیل قسمت های زیرین پیش نیاز زیر سیستم‏های بالاتر می‏باشند، بدین صورت که در صورتی که هر یک از عملکردهای زیر سیستم‏های بالای جدول نیاز به اجرا داشته باشد باید زیر سیستم‏های پیش نیاز از قبل موجود باشد. قسمت‏های با عرض مشترک به صورت هم عرض می‏تواند وجود داشته باشد بدین صورت که عمکردهای هر زیر سیستم هم عرض در دیگر زیر سیستم های هم عرض آن تاثیری نخواهد داشت ندارد. فلش های ترسیم شده نیز به آین اشاره می کند برای داشت آن زیر سیستم  چه زیر سیستم هایی باید از قبل وجود داشته باشند

نرم افزار هسته اصلی و زیرساخت سمتات

نرم افزار هسته اصلی و زیر ساخت سمتات به عنوان پیش نیاز تمامی زیر سامانه ها نقش ایفا خواهد کرد، در این نرم افزار کلیه عملیات پایه ای و زیر ساختی مدیریت می‏گردد و زیر سامانه ها بر اساس این نقش ها سرویس دهی خواهند نمود. نقش های اصلی این زیر سامانه به شرح ذیل می‏باشد:

مدیریت کاربری
–        امکان تعریف و مدیریت کاربران

–        امکان تعریف درخت سمت‏ها و چارت سازمانی

–        امکان تعریف نقش ها

–        امکان تعریف و مدیریت شیفت کاربران

–        امکان مدیریت دسترسی‏ها

–        امکان مشاهده لاگ فعالیت کاربران

تقویم هجری شمسی
–        تعریف تمامی تعطیلات رسمی

–        امکان تعریف تعریف رویداد های خاص در تقویم

–        امکان درج فعالیت در تقویم

–        امکان مشاهده رویدادها در تقویم

ارتباط وب سرویسی با دیگر سیستم ها
–        امکان پشتیبانی و ارائه وب سرویس های SOAP

–        امکان پشتیبانی و ارائه وب سرویس های Restful

–        سیستم های دیگر از قبیل: سامانه اجرائیات پلیس، سامانه سیفا، سامانه بیمه، پیمانکاران سامانه های هوشمند و …
مدیریت و تعریف تخلفات
–        تعریف کدهای تخلف، نام تخلف، تعریف تخلف

–        مدیریت محدودیت‏های زمانی تخلف

–        دوربین های قابل اعمال تخلف
مدیریت نقاط تولید داده و دوربین ها
–        کد نقطه

–        نام نقطه

–        آدرس نقطه

–        مختصات جغرافیایی

–        نوع سامانه (سرعت، طرح ترافیک و …)

–        تعداد دوبین ها

–        پیمانکار تولید و نصب

–        پیمانکار نگهداری

–        آدرس IP سامانه

–        شبکه ارتباطی (فیبر، بیسیم، APN، اینترنت)

–        تاریخ آخرین داده ارسالی

–        فعال یا غیر فعال

امکان تعریف پیمانکاران
–        نام پیمانکاران

–        نوع پیمانکار

–        نقاط تحت پوشش

–        کارشناس مسئول

امکان تعریف سازمان‏های همکار

زیر سامانه کارتابل کاربری

کارتابل کاربری مرکز کنترل ترافیک را قادر خواهد ساخت تا بر اساس نوع اتفاقات رخ داده در سطح شهر وظایف را بین کارکنان مرکز و سازمان های همکار مدیریت نماید.

رویدادهای سمتات که منجر به ایجاد یک ارجاع در کارتابل کاربران می‏شود، می تواند ناشی از موارد ذیل باشد:

  • تردد خودروها در سامانه های سرعت، طرح ترافیک، چراغ قرمز، توزین در حال حرکت، پارک حاشیه ای، پارکینگ، ثبت تخلفات دستی و معاینه فنی جهت چک اپراتوری، ثبت تخلف دیگر، گزارش عدم تطابق عکس با مشخصات و ارسال به اجرائیات باشد.
  • ثبت وقایع خرابی، خرابکاری، منازعات خیابانی، تصادف، آتش سوزی و … جهت اقدامات اجرایی واحد مسئول
  • ثبت نام جدید در پورتال حساب شهروندی جهت اعتبار سنجی اسناد شهروندان
  • یا مدیریت اعتبار سنجی پورتال حساب شهروندی یا مدیریت وقایع شهری تا هر کاربر بر اساس وظیفه سازمانی اقدامات مقتضی را در این خصوص انجام دهد و مدیریت آن حوزه نیز بتواند نسبت به عملکرد کارکنان نظارت دقیق داشته باشد.
وجود كارتابل‏های جاری، پیگیری آینده و انجام شده جهت انجام كارهای روزمره كاربران
تفکیک ارجاعات خودکار به کاربران بر اساس نوع رویداد، بازه ساعت ایجاد رویداد، بازه روزهای ایجاد رویداد، ایام هفته ایجاد رویداد، سامانه ایجاد کننده رویداد،
ارجاع رویدادها به یک کاربر یا یک گروه از کاربران جهت اقدامات لازم
امکان ارجاع مجدد یک یا چند رویداد از کارتابل توسط کاربر یا مدیر واحد به کاربر یا گروه کاربر دیگر
امکان مشاهده درخت ارجاعات
مدیریت و مشاهده کارتابل کاربران تحت نظر توسط مدیر واحد

زیرسامانه ثبت وقایع شهری

در این زیر سامانه ورود اولیه داده وقایع شهری بر اساس مشاهدات عینی ناشی از عکس های دوربین های نظارتی و عکس‏های دوربین عکاسی که شهروندان، کارمندان یا پیمانکار نگهرداری مرکز کنترل ترافیک برداشت نموده اند خواهد بود.

در وقایعی مانند تصادف، خرابکاری، خرابی تجهیزات ، آتش سوزی، منازعات خیابانی و …. در صورتی که مشاهده گردند توسط کارکنان مرکز کنترل با ثبت زمان مشاهده، زمان وقوع، زمان ثبت، مختصات جغرافیایی، عکس یا فیلم واقعه، توضیحات مشاهده گر و توضیحات کارشناس ارجاع شونده مستند سازی می شوند و اقدامات لازم در خصوص آن واقعه صورت می‏پذیرد.

امکان ثبت وقایع شهری
  • تاریخ و ساعت واقعه، تاریخ و ساعت مشاهده، نوع واقعه، شرح واقعه، عکس واقعه، فیلم واقعه، مختصات واقعه در نقشه، کارشناس مشاهده گر، کارشناس ارجاع شونده
امکان جستجو در لیست رویداد ها بر اساس تاریخ، نوع واقعه، کارشناس مشاهده گر، کارشناس ارجاع شده
امکان ارجاع رویداد به سازمان مربوطه از طریق ارتباط وب سرویسی با سامانه اتوماسیون اداری آن سازمان
امکان گزارش گیری عملکرد پرسنل بر اساس نوع گزارش و نوع اقدامات صورت پذیرفته شده

زیرسامانه پروفایل خودرو

ایجاد پروفایل خودرو:
  • در صورتی تردد جدید شناسایی شود که قبلا پروفایلی برای آن ایجاد نشده باشد، برای آن خودرو یک پروفایل جدید ایجاد می‏شود.
  • پروفایل جدید در لیست استعلام از سیمفا قرار می‏گیرد.
  • در صورتی پروفایل یک خودرو حداقل یک تردد داشته باشد که جهت اعمال جریمه به اجراییات ارسال گردیده باشد، عکس خودرو به عنوان عکس پروفایل جایگذاری می‏گردد.
تکمیل اطلاعات خودرو و مالک:
–        سامانه سیمفا

–        اطلاعات عوارض خودرویی

–        اطلاعات پورتال کنترل ترافیک

–        اطلاعات اپلیکیشن کنترل ترافیک

–        پیامک

–        شبکه اجتماعی موبایلی (سروش، بله، ایتا و ….)

ویرایش اطلاعات هویتی خودرو:
  • اطلاعات قابل ویرایش: پلاک، نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ خودرو، مالک، پروفایل مالک، استفاده کنندگان خودرو
مشاهده اطلاعات تردد خودرو:
  • لیست اطلاعات تردد به تفکیک محل، زمان و مسیر و سامانه ثبت کننده (سرعت، محدوده طرح ترافیک، سرعت)
  • لیست اطلاعات تخلف به تفکیک محل، زمان و مسیر و سامانه ثبت کننده (سرعت، محدوده طرح ترافیک، سرعت)
  • تعداد ترددها تاکنون
  • تعداد تخلف ها تاکنون
  • اعتبار معاینه فنی
تفکیک پروفایل:
  • تعریف دسته بندی های پروفایل (سازمان، کاربری، نوع خودرو)
  • انتصاب هر پروفایل به یک یا چند دسته
تعریف مجوزهای تردد:
–        نام مجوز

–        تاریخ ثبت مجوز

–        کاربر ثبت کننده مجوز

–        سازمان درخواست دهنده مجوز

–        محل مجاز

–        سرعت مجاز

–        تاریخ شروع مجوز

–        تاریخ پایان مجوز

–        ساعت مجاز صبح

–        ساعت مجاز عصر

زیر سامانه ثبت تخلفات ایستا با استفاده از دوربین های نظارتی

در این زیر سامانه کاربر پلیس بر اساس مشاهدات خود در نرم افزار دوربین های نظارتی اقدام به ثبت تصاویر خودروهایی که اقدام به تخلف نموده‏اند، می‏کند. این تخلفات که می‏توانند تخلف پارکینگ ممنوع، پارک دوبل، ایستادن بر روی خط عابر پیاده، حرکت مارپیچ، ورود ممنوع و … باشند که توسط دوربین های نظارتی قابل مشاهده می باشند. برای این منظور کاربر اقدام به اخذ دو عکس یکی با زاویه دور برای ثبت موقعیت خودرو و دیگری عکس نزدیک برای ثبت پلاک می‏نماید. پس از بارگذاری نمودن این عکس ها در فرم مربوطه در نرم افزار سمتات (سامانه مدیریت و تجمع اطلاعات ترافیکی) ، اطلاعات خودرو و تخلف مشاهده شده را به صورت دستی در نرم افزار وارد می‏نماید. سپس به صورت متمرکز پس از اخذ استعلامات لازم از ستاد مرکزی راهور، به صورت مکانیزه برگ تخلف چاپ و جهت ارسال به آدرس متخلفان اقدامات متقضی صورت می‏پذیرد.

در فاز بعدی می‏توان از هسته های OCR چهت پلاک خوانی خودکار عکس ها برای سادگی عمکلرد کاربر نیز استفاده نمود.

امکان ثبت جزئیات رویداد صورت پذیرفته شده
امکان بارگزاری عکس ها و مستندات رویداد
امکان ثبت جریمه رویداد مجرمانه
امکان ساخت خروجی اکسل در بازه زمانی ذکر شده
امکان پرینت دستی جریمه
امکان ارسال جریمه به مرکز اجرائیات

زیر سامانه مدیریت خودروهای ثبت تخلف (سرعت و ایستا)

دریافت اطلاعات خودرو های ثبت شده

وب سرویس دریافت اطلاعات خودرو شامل: شماره پلاک خودروی متخلف، شماره دوربین، تاریخ و ساعت تردد، عکس جلو خودرو ، عکس عقب خودرو، موقعیت پلاک در عکس، محل ثبت پلاک، تخلف تخلف تایید شده توسط اپراتور، اپراتور ثبت کننده تخلف، اپراتور راننده.

جستجو و فیلترینگ و دریافت اطلاعات:
–        تاریخ تردد

–        ساعت تردد

–        شماره پلاک ملی یا منطقه آزاد

–        لوکیشن خودرو

–        وضعیت تردد

–        اپراتور ثبت کننده تخلف

–        خودرو های دارای پلاک جلو/ عقب/ تطبیق داده شده

–        وضعیت کنترل توسط پلیس یا کارشناس ارزیاب

–        ارسال شده به اجرائیات

–        تاریخ ارسال شده به اجرائیات

–        پیمانکار سامانه تامین کننده خودرو

–        خروجی اکسل بر اساس فیلترینگ

–        خودروی ثبت تخلف

–        نوع تخلف ثبت شده

–        بر اساس موقعیت خودرو

پیشنهاد جهت اعمال قانون سمت سرور:

ثبت تخلفات سیستم سیار در یک یا چند گروه ذیل به تفکیک و به طور جداگانه ارزیابی خواهد شد این ارزیابی یا در خودروی ثبت تخلف صورت می پذیرد یا میتواند سمت سرور انجام گردد و در صورت تایید در لیست ارسال به اجرائیات قرار می گیرد.

  • گروه تخلفات ساکن (محل پارک ممنوع، فلکه آتش نشانی و …. )
  • گروه تخلف توقف دوبل
  • گروه تخلفات مدیریت پارک حاشیه ای (پارکومتر )
  • گروه تخلفات خودروهای عبوری و معاینه فنی LEZ
امکان کنترل و ویرایش اطلاعات دریافتی تاریخ و زمان ثبت اطلاعات، پلاک خودرو، نوع و رنگ خودرو
امکان ساخت خروجی اکسل بر اساس فیلتر مورد نیاز
امکان حذف یا نادیده گرفتن خودرو های تکراری در بازه زمانی مشخص

زیر سامانه مدیریت تخلفات چراغ راهنمایی

دریافت اطلاعات تردد ها و تخلفات تقاطع

وب سرویس دریافت اطلاعات تردد خودرو: شماره پلاک، شماره دوربین، تاریخ و ساعت تردد، عکس قبل از تخلف، عکس بعد از تخلف، موقعیت پلاک در عکس، محل دوربین، تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف ایستادن بر روی خط عابر پیاده.

جستجو و فیلترینگ و دریافت اطلاعات:
–        تاریخ تردد

–        ساعت تردد

–        شماره پلاک ملی یا منطقه آزاد

–        محل دوربین

–        وضعیت تردد

–        وضعیت کنترل توسط پلیس یا کارشناس ارزیاب

–        ارسال شده به اجرائیات

–        تاریخ ارسال شده به اجرائیات

–        پیمانکار سامانه ثبت تخلف چراغ قرمز

–        خروجی اکسل بر اساس فیلترینگ

پیشنهاد سیستم جهت اعمال قانون:
  • درصورتی که دوربین‏های ایستگاه های تقاطع ها، تخلف عبور از چراغ قرمز را ثبت نموده باشد توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد می شود.
  • درصورتی که دوربین‏های ایستگاه های تقاطع ها، تخلف ایستادن بر روی خط عابر پیاده را ثبت نموده باشد توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد می شود.
  • درصورتی که دوربین‏های ایستگاه های تقاطع ها کلیه تردد ها را ثبت نموده باشند، و آن خودرو در لیست مجاز تردد وجود نداشته باشد، توسط سیستم جهت اعمال قانون با عنوان تخلف تردد غیر مجاز پیشنهاد می شود.
ارسال به اجرائیات پلیس
  • در صورتی که تردد توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد شده باشد و تصویر خودرو قابل تشخیص باشد، و کاربر، پلاک خوانی و مشخصات خودرو را تایید نموده باشد، در لیست ارسال به اجرائیات قرار می گیرید.
گزارشات تردد تقاطع ها و سامانه ثبت تخلفات چراغ قرمز:
  • گزارش اجرائیات و تخلفات چراغ قرمز
  • گزارش تردد هر خودرو
  • گزارش ارسال تردد هر دوربین
  • گزارش ارسال تخلفات
امکان کنترل و ویرایش اطلاعات دریافتی تاریخ و زمان ثبت اطلاعات، پلاک خودرو، نوع و رنگ خودرو
امکان ساخت خروجی اکسل بر اساس فیلتر مورد نیاز
امکان گزارش گیری روزانه، ماهانه، سالانه
امکان حذف یا نادیده گرفتن خودرو های تکراری در بازه زمانی مشخص
امکان تعریف تخلف ها (عبور از چراغ قرمز، ایستادن بر روی خط عابر پیاده)
امکان اعمال محدودیت های ترافیکی در صورت پلاک خوانی از تمامی خودروها

زیرسامانه مدیریت سرعت ترافیک

امکان دریافت اطلاعات خودرو های ثبت شده توسط دوربین‏های ثبت سرعت

وب سرویس دریافت اطلاعات تردد خودرو: شماره پلاک، شماره دوربین، تاریخ و ساعت تردد، عکس تخلف، موقعیت پلاک در عکس، محل دوربین، سرعت تردد، کد تخلف.

امکان کنترل و ویرایش اطلاعات دریافتی تاریخ و زمان ثبت اطلاعات، پلاک خودرو، نوع و رنگ خودرو
جستجو و فیلترینگ بر اساس: بازه زمانی، پیمانکار، دوربین، پلاک، سرعت
پیشنهاد سیستم جهت اعمال قانون:
  • درصوتی که خودروها از آستانه مجاز سرعت تجاوز نموده باشند توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد می شود.
  • درصوتی که دوربین های ثبت تخلف حرکت در جهت مخالف را ثبت نموده باشد توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد می شود.
  • درصوتی که دوربین های ایستگاه های تقاطع ها کلیه تردد ها را ثبت نموده باشند، و آن خودرو در لیست مجاز تردد وجود نداشته باشد، توسط سیستم جهت اعمال قانون با عنوان تخلف تردد غیر مجاز پیشنهاد می شود.
  • درصوتی که دوربین های ایستگاه های تقاطع ها کلیه تردد ها را ثبت نموده باشند، و آن خودرو در لیست مجاز تردد وجود نداشته باشد، توسط سیستم جهت اعمال قانون با عنوان تخلف تردد غیر مجاز پیشنهاد می شود.
امکان محاسبه سرعت میانگین خودرو های یک محور در صورت ثبت سرعت و پلاک تمامی خودرو های عبوری
–        نام و کد تولید تقطه داده

–        نقاط مستقیم قبلی تولید داده

–        فاصله نقاط قبلی تولید داده (متر)

–        حداقل زمان رسیدن به نقطه کنونی با حداکثر سرعت مجاز

–        گارد زمان

–        سرعت متوسط مجاز

امکان محاسبه متوسط زمان سفر در هر محور در صورت ثبت سرعت تمامی خودرو های عبوری
امکان ساخت خروجی اکسل بر اساس فیلتر مورد نیاز
امکان گزارش گیری روزانه، ماهانه، سالانه
امکان حذف یا نادیده گرفتن خودروهای تکراری در بازه زمانی مشخص

زیرسامانه مدیریت محدوده طرح ترافیک

امکان دریافت اطلاعات خودرو های ثبت شده توسط دوربین‏های پلاک خوان

وب سرویس دریافت اطلاعات تردد خودرو: شماره پلاک، شماره دوربین، تاریخ و ساعت تردد، عکس تخلف، موقعیت پلاک در عکس، محل دوربین، کد تخلف.

تعریف لیست سفید تردد
  • مشخصات خودرو
  • نام مجوز
  • تاریخ شروع مجوز
  • تاریخ پایان مجوز
امکان کنترل و ویرایش اطلاعات دریافتی تاریخ و زمان ثبت اطلاعات، پلاک خودرو، نوع و رنگ خودرو
جستجو و فیلترینگ بر اساس: بازه زمانی، پیمانکار، دوربین، پلاک، خودرو های غیر مجاز، روزهای غیر مجاز
امکان ارسال مشخصات خودروهای متخلف جهت اعمال جریمه
امکان ساخت خروجی اکسل بر اساس فیلتر مورد نیاز
امکان گزارش گیری روزانه، ماهانه، سالانه
امکان حذف یا نادیده گرفتن خودرو های تکراری در بازه زمانی مشخص
امکان تعریف تخلف ها (ورود به محدوده طرح ترافیک، عبور ممنوع)

زیرسامانه ثبت تخلفات معاینه فنی

استعلام از سامانه سیمفا
  • وب سرویس ارتباط با سامانه سیمفا

تمامی خودروهای عبوری 24 ساعت پس از رویت توسط یکی از سامانه های هوشمند از سامانه سیمفا به صورت خودکار استعلام می‏گردد.

  • شروط استعلام

استعلام بر اساس دستور العمل های موجود صورت می پذیرد.

مدیریت تخلفات معاینه فنی خودروها
    • نتیجه تردد خودروی استعلام شده

    خودروی استعلام شده بر اساس دستور العمل‏ها یا امکان تردد خواهند داشت یا توسط سیستم جهت اعمال قانون پیشنهاد می‏گردد

    • اعمال قانون
      • در پنل سامانه ثبت تخلف معاینه فنی، افسر مسول در صورتی که پلاک خوانی و مشخصات خودرو صحیح باشد اقدام به تایید، جهت اعمال قانون را صورت می‏دهد.
      • وب سرویس ارسال تخلفات معاینه فنی به صورت روزانه به سامانه اجرائیات اجرا می‏گردد

زیر سامانه مدیریت پارک حاشیه‏ای

    • پارک حاشیه ای به روش های مختلف توسط شهرداری ها قابل مدیریت می باشند که ممکن است توسط پیمانکاران مختلف نیز مدیریت گردند. محاسبه زمان پارک خودروها به دو روش خود اظهاری شهروندان و مشاهده مامورین پارک بان یا خودرو های پلاک خوان محاسبه می گردد. مستقل از اینکه مدیریت پارک حاشیه ای با راه حل کدام شرکت ثالث در شهر اجرا می گردد داده های ذیل به صورت وب سرویس در این زیر سامانه دریافت می گردد:
      • خود اظهاری شهروندان: شماره پلاک، شماره تلفن همراه، مشخصات خودرو، نام محل پارک خودرو، مختصات جغرافیایی پارک خودرو، زمان خود اظهاری، زمان شروع پارک، زمان پایان پارک، زمان قابل محاسبه جهت دریافت وجه، مبلغ دریافت شده، شیوه اعلام خود اظهاری(وبسایت، اپلیکیشن، پیامک و …)
      • مشاهده مامورین پارک بان یا خودروی پلاک خوان: زمان مشاهده، پلاک مشاهده، نام محل مشاهده، مختصات جغرافیایی مشاهده، مشخصات مشاهده گر
  • امکان مشاهده و جستجو در لیست خود اظهاری شهروندان جهت پارک بر اساس پارامتر های دریافتی
  • امکان مشاهده و جستجو در لیست مشاهدات پارک حاشیه
  • امکان تعریف محل ها یا محدوده های پارک خودرو و بازه‏های مختصاتی آن محل‏های پارک
  • امکان محاسبه زمان پارک بر اساس اولین و آخرین مشاهده یک خودرو در یک محل پارک حاشیه
  • امکان محاسبه مبلغ پارک بر اساس مشاهدات پارک حاشیه
  • امکان تعریف زمان پارک رایگان در پارک حاشیه ای
  • امکان تطبیق زمان های مشاهده یک خودرو با خود اظهاری استفاده کننده
  •  امکان ارسال زمان و مبلغ پارک حاشیه ای به پورتال حساب شهروندی

زیر سامانه مدیریت پارکینگ های شهری

پارکینگ های شهری می تواند توسط پیمانکاران مختلف مدیریت شوند و در صورتی که هر پارکینگ نیز از سامانه مدیریت پارکینگ مبتنی بر پلاک خوان یا RFID نیز استفاده نماید با حفظ مدیریت پیمانکار بر پرسنل و درآمد ناشی از آن و استقلال نسبی آن پارکینگ، تردد، مجوز ها و درآمد تمام پارکینگ ها نیز به صورت یک پارچه توسط سمتات مدیریت می‏شوند. در این پیشنهاد مستقل از اینکه امکانات سامانه مدیریت پارکینگ باید چه امکانات و تجهیزاتی داشته باشد، صرفا زیر سامانه مدیریت پارکینگ های شهری در نرم افزار سمتات را معرفی می نماید و به تشریح امکانات مدریتی آن می پردازد. قابل ذکر است سامانه مدیریت پارکینگ در مستندی مستقل قابل ارائه می باشد. شرح امکانات زیر سامانه مدیریت پارکینگ های شهری به شرح ذیل می باشد:

امکان تعریف پارکینگ ها

نام پارکینگ، درب های ورودی، دوربین های ورودی، درب های خروجی، دوربین های خروجی، ظرفیت پارکینگ، آدرس پارکینگ، مختصات پارکینگ، مدیر پارکینگ

امکان مشاهده و جستجو لیست ترددهای پارکینگ ها

شامل: زمان تردد، پلاک، نوع ثبت، نام کاربر گیت، تایید کاربر، مجوز، نوع خودرو، نام مالک/استفاده کننده

مجوز تردد رایگان پارکینگ ها

شامل: شماره پلاک، مشخصات راننده، نوع مجوز (لیست سیاه، VIP، شهروندی، فاقد مجوز)، مشخصات مجوز زمان شروع و پایان و ساعات و ایام هفته مجاز

محاسبه زمان پارک خودرو

مشخصات خودرو زمان ورود و زمان خروخ، زمان پارک در پارکینگ، هزینه محاسبه شده، هزینه دریافت شده، شیوه دریافت و کاربر گیت

محاسبه ظرفیت خالی پارکینگ ها

مشخصات پارکینگ، ظرفیت پارکینگ، تعداد خودرو های درون پارکینگ، تعداد ظرفیت پارکینگ در لحظه

ارتباط وب سرویسی با نرم افزار مدیریت پارکینگ
ارتباط وب سرویسی با پرتال حساب شهروندی

زیر سامانه ردیابی و کشف خودرو های تحت تعقیب

هدف زیر سامانه:

هدف این زیر سامانه ردیابی و کشف خودرو های تحت تعقیبی می‏باشند که به علت‏های مختلف توسط نهادهای امنیتی مانند ناجا، راهور، واجا و …دستور به تعقیب آن گرفته شده است، این زیر سامانه به صورت یک پارچه و به لحظه از بانک اطلاعاتی سامانه مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات) این هدف را محقق خواهد نمود.

شرح امکانات زیر سامانه:
1-     لیست خودرو های تحت تعقیب

a.      ورود لیست از فایل/ ورود اطلاعات از فرم خودروی تحت تعقیب جدید

b.      فرم تعریف خودروی تحت تعقیب

·        مشخصات خودرو: شماره پلاک، نوع خودروی صاحب پلاک، رنگ خودرو صاحب پلاک، نوع خودروی مشاهده شده، رنگ خودرو مشاهده شده

·        مشخصات فرد تحت تعقیب: نام و نام خانوادگی، سن، مشخصات ظاهری، عکس فرد تحت تعقیب

·        اولیت تعقیب: بسیار بالا، بالا، متوسط، کم

·        کارشناس مسئول پرونده:

·        شماره تماس کارشناس مسئول:

·        شیوه اطلاع رسانی به لحظه: پاپ آپ، پیامک، اطلاع تلفنی خودکار، پیام رسان

2-     مدیریت خودرو های تحت تعقیب:

a.      ویرایش خودرو های تحت تعقیب

b.      مشاهده خودروهای تحت تعقیب بر اساس:

مشاهده شده در بازه زمانی/ به تعداد بیشتری  مشاهده شده است/ آخرین تردد

c.      ثبت گزارش تردد توسط کارشناس

افراد گزارش شده/ شیوه گزارش (تلفن، اعلام بیسیم، پیامک)/ نتیجه گزارش (تحت تعقیب نامحسوس، متوقف شده، تحت تعقیب مجدد، از دست رفته، رفع تعقیب)/ تاریخ و ساعت گزارش

3-     خودروهای  رفع تعقیب

a.      دریافت لیست خودرو های رفع تعقیب از فایل

i.     شماره پلاک خودرو،

ii.     علت رفع تعقیب (کشف خودرو، توقف خودرو، بسته شدن پرونده)

iii.     صادر کننده دستور رفع تعقیب

4-     شناسایی خودرو های در حال گردش غیر مجاز

a.      ایجاد لیست های محدوده غیر مجاز

محدوده های غیر مجاز محدوده هایی هستند که ورود به آنها ممنوع است. یعنی چنانچه پلاکی که در لیست مجاز وجود نداشته باشد توسط حداقل یکی از دوربین های پلاکخوان شناسایی شود به عنوان پیشنهاد به عنوان متخلف در نظر گرفته می شود

b.      ایجاد لیست های مسیر غیر مجاز

مسیر غیر مجاز در صورتی که توسط حداقل دو یا بیشتر دوربین پلاک خوان به صورت متوالی در یک بازه زمانی مشخص مشاهده شود توسط سیستم به عنوان غیر مجاز پیشنهاد می شود

c.      ایجاد لیست های گردش متوالی غیر مجاز در مسیر

در صورتی که یک مسیر مشخص در یک بازه زمانی مشخص بیش از یک تعداد مشخص توسط یک خودرو طی شود به عنوان پیشنهاد به عنوان گردش متوالی غیر مجاز در مسیر در نظر گرفته می شود

5-     مشاهده به لحظه آخرین تردد

هر کاربر می تواند یک دوربین را جهت پایش به لحظه آخرین تردد مشاهده نماید.

پیش نیاز زیر سامانه ردیابی و کشف خودرو های تحت تعقیب:
1-      زیر سامانه پروفایل خودرو

2-      زیر سامانه هشدار ها

3-      زیر سامانه ویپ

4-      وب سرویس دریافت عکس های خودروهای غیر متخلف از پیمانکاران سامانه های ثبت تخلف هوشمند

5-      پنل پیامکی

زیر سامانه مدیریت حمل و نقل بار:

با توجه به اینکه موضوع قاچاق سوخت و کالا یکی از مسائل بسیار حساس در کشور می باشد این زیر سامانه با ایجاد بستری مناسب باعث ایجاد فضایی امن و آرام برای رانندگان از جهت توزیع عادلانه کالا˓ سوخت، مشوق ها و در نهایت حمایت رانندگان فعال در این حوزه را فراهم می نماید.

از مهم ترین ارزش هایی که در این سامانه وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ساماندهی ناوگان حمل و نقل خودروهای گازوئیلی و بنزینی

جهت گسترش این سامانه در هر شهر˓ وجود شرکت های محلی حمل و نقل بار الزامی می باشد. که به دلیل اینکه بار، مسئولیت ایجاد می ینماید و می بایست شرکت های تحت نظارت سازمان حمل و نقل بار متولی این امر بوده که می توان شرکت ها را در دسته های مختلف بنا بر موقعیت مکانی و میزان تعداد نیروی انسانی مشغول به کار و غیره در چهار دسته بندی قرار داد. این موضوع علاوه بر ایجاد درآمد پایدار به دلیل اخذ مجوز شرکت ها از سازمان حمل ونقل بار ایجاد نظم و ساماندهی ناوگان حمل و نقل بار را جهت مراجعه رانندگان برای مشکلات احتمالی مانند صدور پروانه فعالیت˓ پروانه اشتغال عضویت در سامانه و غیره را فراهم می آورد.

ساماندهی شرکت های حمل و نقل بار

با توجه به اجرای این طرح در اکثر شهرها˓ ثبت نام رانندگان در سامانه UTCMS انجام شده و هیچ گونه کنترل و نظارت آماری این ناوگان در شهرها اعم از کنترل میزان پروانه های صادر شده˓ میزان پروانه های تمدید شده˓ تعداد رانندگانی که از این سیستم خروج کرده اند و … وجود ندارد. همچنین به دلیل عدم اطلاع رسانی های جامع در این راستا به رانندگان˓ گاهاْ رانندگان جهت رسیدن به حقوق خود از طریق شناسه دار کردن خود با پروانه فعالیت و اشتغال غافل شده و از سوی دیگر شهرداری با نداشتن سامانه و کنترل پیمایش راننده نمی تواند برای رانندگانش از ظرفیت حداکثری سوخت استفاده نموده لذا این موضوع سبب تضییع حقوق رانندگان می شود.

عضویت رانندگان خودرو های حمل و نقل بار

با عضویت رانندگان در این سامانه می توان برای رانندگان مشوق هایی ایجاد نمود که شامل خدماتی از قبیل سوخت˓ بیمه˓ تعمیرات و … می باشد تا چنانچه فرایند سوپسید سوخت پایان یافت˓ رانندگان همچنان به سامانه وفادار مانده و به اجرای این عملیات یاری رسانند.

صدور و تمدید پروانه فعالیت و پروانه اشتغال و ثبت همزمان در سامانه UTCMS

صدور و تمدید پروانه فعالیت و اشتغال و ثبت همزمان آن علاوه بر تطابق با دستور العمل پروانه فعالیت و اشتغال رانندگان در سامانه UTCMS ثبت می گردد و همزمان در سامانه بومی سازی شده و به صورت لوکال (local) نیز ذخیره می گردد که این موضوع برای هر شهر بسیار با اهمیت می باشد که بتوانند میزان ناوگان خود را شناسایی نمایند.

صدور بار برگ الکترونیکی

سندی است کاشف از مالکیت بار همراه با کد رهگیری از سوی سازمان قبل از حمل و نقل بار در اختیار راننده˓ سفارش دهنده و گیرنده بار قرار می گیرد. بارنامه مذکور می تواند به صورت کاغذی و یا در بستر الکترونیکی در اختیار افراد مجاز قرار گیرد و علاوه بر آن راننده با در دست داشتن این برگ می تواند مبلغ پرداختی خود را از مصرف کننده دریافت نماید.

سامانه با ساخت اپلیکیشن های مجزا و وبسایت برای رانندگان و کاربران و توزیع عادلانه بار بین شرکت ها و رانندگان

سامانه اپلیکیشن حمل و نقل بار درون شهری که با ایجاد این اپلیکیشن می توان بر اساس قیمت های مصوبه شورای شهر که برای مصرف کنندگان مورد توجه بوده و همچنین توزیع عادلانه بار بین رانندگان و شرکت ها˓ سرعت در یافتن راننده˓ رصد راننده˓ ضمانت مرسولات و غیره ایجاد نمود.

مدیریت خاکبرداری در حمل نخاله های ساختمانی و عملیات عمرانی˓ و امحا پسماند با استفاده از دوربین های پلاک خوان

ارتباط سیستم با سامانه شهرسازی جهت ایجاد فرم 1-15 که پس از صدور فرم که توسط شهرسازی صادر می گردد ایجاد شده است و بوسیله آن می توان مدیریت خاک را از طریق شرکت های زیر نظر سازمان حمل و نقل بار رصد نمود و با توجه به اینکه خاک از منابع درآمدی مهم شهرداری (پسماند) می باشد کنترل و نظارت به آن برای شهرداری بسیار حائز اهمیت است.

مدیریت و کنترل مکانیزه تردد در میادین میوه و تره بار و اخذ عوارض ورود و خروج

علاوه بر ساماندهی میادین میوه و تره بار ایجاد درآمد پایدار هم برای سازمان میادین میوه و تره بار و هم از طریق صدور الکترونیکی بارنامه برای سازمان بار صورت می گیرد.

ارتباط با سامانه ها وزیر سامانه های دیگر
  • تصویه باربرگ با استفاده از کیف پول الکترونیک پورتال حساب شهروندی

این زیر سامانه با ارتباط با زیر سامانه پورتال حساب شهروندی و  قابلیت اتصال به سامانه های کیف پول  و یا ایجاد کیف پول الکترونیکی محلی  را دارا می باشد.

  • صدور بارنامه درون شهری بصورت یکپارچه با بخش های دیگر سامانه

صدور بارنامه درون شهری به صورت یکپارچه با سایر بخش های سامانه و قابلیت تجمیع بارنامه های سازمان های مختلف از طریق وب سرویس با سامانه مرکزی را دارا می باشد.

  • امکان اتصال به سایر سیستم ها از جمله سیستم اسنپ

امکان اتصال به سایر سیستم ها از جمله سیستم اسنپ ، الو پیک و … وجود دارد

مدیریت سامانه های توزین در حال حرکت (WIM) و تشخیص حجم بار

اين سامانه ها به منظور ثبت اطلاعات مربوط به وزن و یا تخمین حجم یا وجود بار و تردد خودروهاي باربری مي باشد، بدين صورت كه با وارد شدن خودرو به محل مخصوص سيستم فعال شده و پلاك خودرو قرايت خواهد شد.

همزمان با تشخيص ورود خودرو و قرائت پلاك بخش اصلي سامانه نيز فعال شده و با كمك فناوري پردازش تصوير و تكنيك استريو حجم بار داخل قسمت حمل بار تخمين زده مي شود و به همراه اطلاعات مربوط به خودرو ذخيره خواهد شد. در سامانه های توزین در حال حرکت نیز وزن خودرو میتواند محاسبه گردد امکاتات این بخش شامال موارد ذیل می باشد:

  1. امکان دریافت اطلاعات خودروهای ثبت شده توسط سامانه تشخیص بار و توزین در حال حرکت
  2. امکان کنترل و ویرایش اطلاعات دریافتی تاریخ و زمان ثبت اطلاعات، پلاک خودرو، نوع و رنگ خودرو
  3. جستجو و فیلترینگ بر اساس: بازه زمانی، پیمانکار، دوربین، پلاک، خودرو های با وزن غیر مجاز
  4. امکان ارسال مشخصات خودرو های متخلف جهت اعمال جریمه
  5. امکان ساخت خروجی اکسل بر اساس فیلتر مورد نیاز
  6. امکان گزارش گیری روزانه، ماهانه، سالانه
  7. امکان حذف یا نادیده گرفتن خودرو های تکراری در بازه زمانی مشخص
  8. امکان تعریف تخلف ها (سرعت غیر مجاز، وزن غیر مجاز، ورود ممنوع)
  9. امکان تعریف مجوزهای تردد با محدودیت های مسیر های عبور و زمان های مجاز
  10. امکان مشاهده نوع و وضعیت خودرو از نظر سرعت یا تناژ اضافه و لاین عبوری
  11. امکان مشاهده فاصله محورهای خودرو
  12. امکان مشاهده بار روی هر یک از محورهای خودرو و بار کلی

زیرسامانه مدیریت هوشمند ترافیک تقاطع

امکان دریافت تعداد و مسیر ترددهای هر تقاطع در بازه زمان از سنسور های لوپ
پنل تحت وب مدیریت سامانه هوشمند سنجش پردازش تصویری ترافیکی

در این نرم افزار می‏توان بر اساس هندسه تقاطع‏ها نقشه معادل آن تقاطع را ایجاد کرد، سپس تمامی چراغ های راهنمایی عبور مستقیم، گردش به چپ یا راست، عابر پیاده را در هر ورودی به صورت گرافیکی اضافه نمود تقاطع را نام گذاری کرد و مراحل بعدی را پیگیری نمود.

سپس می‏توان الگو ها و فازها را مشخص نمود، هر فاز حالت روشن یا خاموش بودن تمامی چراغ های هر تقاطع می‏باشد به نحوی که بتوان خودروها و عابرین پیاده را در جهت مناسب هدایت کرد، که بر اساس ترافیک هر ورودی می‏توان زمان جابجایی بین فاز ها را به نحوی مدیریت کرد که روان‏ترین تردد را در تقاطع ها تجربه کنیم.

مجموعه ای از چند فاز را می توان در یک الگو ذخیره سازی نمود به نحوی که در بازه های زمانی مختلف بر اساس حجم ترافیک هر ورودی الگوی مناسب را انتخاب نمود. این الگو ها و فاز ها می‏توانند کاملا با تقویم شمسی با درج تمامی تعطیلات رسمی تا چند ده سال آینده بهترین سازگاری را با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان داشته باشد وضعیت هر تقاطع را می‏توان به صورت آنلاین در پنل تحت وب هر تقاطع مشاهده کرد و در صورت لزوم فاز چهار راه را از راه دور تغییر داد.

امکان ایجاد الگوی و ایجاد موج سبز

موج سبز” با کنترل هوشمند چراغ‌های راهنمایی مانع از توقف خودروها در یک مسیر دارای چندین تقاطع می‌شود  اگر فردی در مواجه با یک چراغ راهنمایی در مسیری که چندین چراغ پشت سر هم تعبیه شده اند(حداقل ۳ یا بیشتر ) به چراغ سبز برخورد کند،  چراغ‏های بعدی بر سر راهش نیز سبز خواهند بود و بالعکس. اگر به چراغ قرمزی برخورد کند، چراغ های بعدی نیز برایش قرمز خواهند بود. این فرایند را اصطلاحا “موج سبز” می گویند. دلیل آن هم هماهنگی و هوشمندی چراغ های راهنمایی بر سر تقاطع ها با یکدیگر است که این هوشمندی  بهترین تصمیم را اتخاذ می کند.

روش عملکرد به این ترتیب است که برای هر فاز، یک حداقل زمان سبز، یک حداکثر زمان سبز، یک حداکثر فاصله مجاز بین وسایل نقلیه یا فرجه تمدید تعریف می‏شود.از این نوع کنترل تنها زمانی که حجم ورودی به تقاطع از ظرفیت تقاطع کمتر باشد، استفاده می گردد. هدف از تعریف مقادیر حداقل و حداکثر زمان سبز، حفظ ایمنی در تقاطع است و اینکه در صورت بروز اشکال در عملکرد شناساگرهای وسایل نقلیه، عملکرد تقاطع مختل نگردد. عملکرد این نوع چراغهای راهنمایی بدین شکل است که ابتدا چراغ راهنمایی حداقل زمان سبز را به هر فاز اختصاص می دهد و در صورت حضور خودرو در پایان زمان سبز حداقل ،در صورتی که سرفاصله میان وسایل نقلیه عبوری کمتر از سرفاصله مجاز تنظیم شده در چراغ راهنمایی باشد ، زمان سبز در فاز مربوطه تمدید شده و این عمل تا هنگامی که زمان سبز فاز به حداکثر زمان سبز تنظیم شده برسد قابل تمدید می باشد.در هر زمان که سرفاصله بین وسایل نقلیه بیشتر از سر فاصله مجاز تنظیم شده شود زمان سبز فاز مربوطه در صورتی که بیشتر اززمان سبز حداقل باشد،خاتمه می یابد. این قابلیت معادل استفاده از سامانه اسکتس می باشد روشی جایگزین می باشد و در صورتی میتوان از آن استفاده نمود که مدیریت تقاطع توسط سامانه های این شرکت صادر گردد.

زیر سامانه تردد شماری و محاسبه طول سفر

این زیر سامانه از تجمیع داده های تردد شمار های مبتنی بر لوپ القایی، پردازش تصویری و ابزار های پایش مبتنی بر اسکن بلوتوث‏ها و وایفای ها عمل خواهد کرد، بدین صورت که شما تجمی داده های این سامانه ها، با توجه به اطلاعات مکانی آنها استفاده های لازم از آن را برنامه ریزی خواهید نمود.

وب سرویس دریافت لاگ

اطلاعات دریافی شامل تاریخ و ساعت تردد، محل تردد، کد یکتای تردد، کد شناسایی تردد، نوع سیستم شناسایی می باشد

گزارش سامانه تردد شماری

پس از فیلتر بر اساس بازه زمانی و محل های تردد لیستی شامل محل تردد، تعداد تردد، متوسط فاصله بین دو تردد

گزارش سامانه های طول سفر

پس از فیلتر بر اساس بازه زمانی و محل های تردد لیستی شامل محل های سفر و متوسط طول سفرمحاسبه می گردد.

زیرسامانه اطلاع رسانی و هشدارها

به منظور اطلاع از وقوع رویدادی در سیستم، بخش هشدارها مورد استفاده قرار می گیرد. هشدارها در این سیستم نرم افزاری برای کاربردهای ذیل مورد استفاده قرار می‏گیرد:

علام مشاهده خودروهای تحت تعقیب به کارشناس مسولاعلام اتمام اعتبار مجوز یا نزدیکی به اتمام مجوز
اطلاع رسانی به راننده متخلف
اعلام گزارش خاص روزانه و مدیریتی
اعلام رفتار پرخطر رانندگی به کارشناسان مسول محلیاعلام وضعیت ترافیک
فرهنگ سازی ترافیکی

روش اعلام در این هشدار‏ها به صورت‏های ذیل می‏باشد:

اطلاع رسانی پیامکی و شبکه های اجتماعی موبایلی

به منظور اطلاع از وقوع رویدادی در سیستم، بخش هشدارها مورد استفاده قرار می گیرد. هشدارها پیامکی در این سیستم نرم افزاری می تواند به صورت تعاملی عمل نموده و حتی روشی برای تکمیل اطلاعات پروفایل خودرو ها استفاده گردد.

1.     مدیریت پیامک

  • مدیریت منوی پیامکی
  • فرم مدیریت ارسال پیامک‏های اطلاع رسانی
  • امکان انتخاب گروه‏های ارسال پیامک
  • محتوای دنباله دار
  • پیامک های اطلاع رسانی
  • مسابقه بهترین راننده ماه شهر ما
  • فرم مدیریت فرایند ارسال پیامک های رویدادی
  • تعریف قالب های پیام
  • گروه ارسال
  • تعریف زمان ارسال

2.     اعتبار سنجی

  • گروه اعتبار سنجی
  • پیامک اعتبار سنجی صحت شماره موبایل
  • اعتبار سنجی انطباق پلاک و شماره موبایل
  • تعداد کل پروفایل ها
  • تعداد کل شماره تلفن ها
  • تعداد کل شماره تلفن های اعتبار سنجی شده صحت موبایل
  • تعداد کل شماره تلفن های اعتبار سنجی شده انطباق پلاک و شماره
مدیریت ارتباط شبکه اجتماعی موبایلی (سروش، بله، ایتا و …)
اعلان نرم افزاری

هشدار و اطلاع رسانی در سامانه سمتات می‏تواند به یکی از 3 روش ذیل اعلان گردد:

  1. پاپ آپ
  2. جدول اعلان
  3. دشبورد
امکان ارتباط با نرم افزار های اتوماسیونی

ارتباط با سایر سامانه ها به صورت وب سرویس صورت خواهد پذیرفت بدین صورت که بر اساس سناریوی تعریف شده وب سرویس دیگر نرم افزار های اتوماسیونی فراخوانی شده و اطلاعات اعلان در وب سرویس بارگزاری خواهد گردید.

امکان ارتباط با سامانه VoIP

در صورتی که سامانه مرکز تلفن ویپ در مرکز پیاده سازی شده باشد میتوان هشدار ها به صورت صوتی پس از شماره گیری اتوماتیک برای مخاطب با تبدیل نوشتار به صوت خوانده شود.

امکان نمایش موقعیت در زیرسامانه GIS

زیرسامانه دشبورد و بصری سازی اطلاعات:

خصوصیات داشبورد مانیتورینگ سمتات
  • رفرش شدن خودکار یک نمودار

یکی از ویژگی‌های داشبورد مانیتورینگ سمتات امکان استفاده از آن در تلویزیون‌های بزرگ است که ممکن است در اتاق مانیتورینگ نصب شوند. در این حالت رفرش کردن صفحه داشبورد به صورت دستی ممکن نیست و نمودارها باید به طور خودکار داده‌های خود را تازه کنند. تمامی گزارش‌ها و نمودارهای داشبورد سمتات این امکان را دارند تا بتوانند به صورت خودکار داده‌های خود را رفرش کنند.

  • نمایش داشبوردها به صورت چرخشی

قابلیت نمایش چند داشبورد به صورت چرخشی این امکان را فراهم می سازد تا شما از یک نمایشگر برای مشاهده داشبورد های مختلف استفاده کنید، برای فعال سازی نمایش چرخشی ابتدا داشبورد های مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس مدت زمان و ترتیب نمایش هر یک از داشبورد ها را مشخص می کنید، در این حالت مانیتورینگ سمتات به صورت خودکار داشبورد ها را تغییر می دهد.

  • امکان تعریف داشبورد های اختصاصی:

 در مانیتورینگ سمتات هر یک از کارشناسان شبکه می تواند یک یا چند داشبورد با توجه به نیاز و یا سلیقه خود ایجاد کند. داشبورد های هر فرد فقط توسط خود او قابل مشاهده خواهد بود. برای مثال شما می توانید یک داشبورد جهت نمایش گراف های پهنای باند لینک های مورد نظر خود، و یک داشبورد جهت نمایش وضعیت بار کاری سرورها ایجاد نمایید.

  • امکان طراحی داشبورد متناسب با ابعاد صفحه نمایشگر

در مراکز کنترل ترافیک معمولا از نمایشگر های LCD بزرگ جهت نظارت بر وضعیت شبکه و دیتا سنتر استفاده می گردد، لذا شما در سیستم مانیتورینگ سمتات می‏توانید تعداد ستون ها و اندازه هر یک از پنل ها را متناسب با ابعاد نمایشگر طراحی کنید به این ترتیب می توانید از همه فضای نمایش استفاده بهینه نمایید.

  • امکان اختصاص داشبورد به کارشناسان

ممکن است قصد داشته باشید به برخی از کارشناسان و یا پیمانکاران دسترسی مشاهده تعداد محدودی از پنل ها و اطلاعات را ارائه دهید، در این صورت شما می توانید داشبورد مناسب را طراحی کرده و به کارشناس مربوطه اختصاص دهید، در این صورت آن کارشناس فقط می تواند به داشبورد تعریف شده دسترسی داشته باشد و امکان تغییر تنظیمات داشبورد و یا دسترسی به سایر اطلاعات از او سلب می گردد.

  • وجود فهرست کاملی از پنل ها

یک داشبورد از تعدادی پنل تشکیل می شود که هر یک از این پنل ها اطلاعات مربوط به اجزاء مختلف شبکه، دیتا سنتر و دوربین های پلاک خوان را در اختیار افراد قرار می دهد. مانیتورینگ سمتات دارای فهرست کاملی از پنل ها است که با استفاده از آنها می توانید وضعیت و کیفیت هر یک از منابع و اجزاء را مشاهده کنید.لازم به ذکر است که هر یک از پنل ها دارای زمان به روز رسانی خودکار (Auto Refresh) هستند.

پنل های داشبورد مانیتورینگ سمتات

بر اساس هریک از پارامتر های مانیتورینگ پنل های اختصاصی به صورت چارت، نمودار، گیج، شمارنده، پروسس بار و … نمایش داده خواهدن شد، این پنل ها داده ها را به صورت لحظه ای یا در بازه زمانی مشخص نمایش خواهدن داد. لیست و شیوه نمایش پنل ها بر اساس نیاز کاربران تعیین و تولید خواهد شد.

زیر سامانه GIS ترافیکی

ارائه آمار بصورت جداول و ارقام یکی از روش های قدیمی متداول می باشد. اما امکان مشاهده داده بصورت بصری باعث می شود، آنالیز داده و واکشی اطلاعات سرعت بخشیده شود و تصمیمات در لایه مدیریتی سازمان با دقت مضاعف گرفته شوند. در این سامانه می توان اطلاعات ترافیکی را بر اساس موقعیت‏های دوربین ها روی لایه های نقشه مشاهده نمود. از مهمترین  اطلاعات  قابل مشاهده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تعداد تردد:

روزانه / ماهیانه / سالیانه / حجم ترافیک لحظه ای جهت تشخیص ترافیک در محورهای مشخص شده با دوربین ها

متوسط سرعت ترددهای عبوری از دوربین های سرعت

شناسایی موقعیت مشاهده خودروهای سرقتی
خدمات حمل و نقل عمومی در معابر مجاز تعریف شده برای آنها:

می توان بر اساس محورهای مجاز تعریف شده در پروفایل  برای هریک خودروهای تاکسیرانی یا خطوط واحد، کارکرد آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.پارامترهای مورد ارزیابی می تواند شامل مواردی ازجمله:

  • تعداد تردد خودروها در هر خط
  • نمایش تعداد خودروهای فعال در هر خط
  • کشف خودروهای مسافرکش خطی که در معابر غیر مجاز مشغول به فعالیت می باشند.

آمار تخلفات:

روزانه / ماهیانه / سالیانه

جریان‏های ترافیکی

هر خودرو طی حرکت از مسیر های مختلف از دید سامانه های مختلف گذر خواهند نمود. در صورتی که این سامانه ها همه خودروهای عبوری را پلاک خوانی نمایند میتوان مسیر های هر خودرو را معین نمود. در واقع ردیابی سفر هر خودرو میتواند علاوه بر این که به نهاد های امنیتی کمک کند میتواند الگوهای تردد شهروندان را نیز به صورت بصری به مدیران شهری نمایش دهد.

برای مدیران سازمان بسیار مهم خواهد بود که فارغ از بررسی آمار و ارقام مختلف و فقط با یک نگاه به سطح نقشه محدوه تحت پوشش اطلاعات مد نظر را استخراج نمایند.

زیرسامانه مدیریت و پایش سرویس ها، تجهیزات شبکه و باکس ها

مانیتورینگ تاخیر ارسال و دریافت تردد

محاسبه متوسط زمان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات تردد می‏تواند این دید را به کارشناسان ناظر دهد، تا با یک نگاه از احتمال بروز یک مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری مطلع گردند و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را صورت دهند. با توجه محدودیت‏های منابع باید زمان تاخیر مجاز مشخص گردد و تاخیر‏های غیر مجاز مانیتور شده و علت یابی شوند. در سیستم مانیتورینگ سمتات شاخصه های مهم استخراج می گردد و در صورت بروز موقعیت های خاص هشدار لازم به کارشناسان مربوطه ارسال می گردد.

  • تاخیر دریافت تردد

تاخیر دریافت تردد به تفاضل زمان تردد تا زمان دریافت داده تردد توسط سرورهای واسط اطلاق می‏گردد. این تاخیر می‏تواند هم ناشی از محدودیت‏های منابع، شبکه یا ناشی از خطاهای عملکردی باشد.

  • تاخیر ارسال تردد

تاخیر زمان ارسال تردد به تفاضل اولین زمان تلاش برای ارسال تردد تا دریافت تایید ارسال از طرف سرور ذینفع اطلاق می گردد. این تاخیر نیز می‏تواند ناشی از محدودیت های منابع سیستمی یا در دسترس نبودن وب سرویس ذینفع باشد.