معرفی سامانه خودرویی شناسایی و پلاک خوانی تخلفات ایستا

بخش 1 : معرفی سامانه خودرویی ثبت تخلفات ایستا

شرح کلی سامانه

سامانه خودرویی ثبت تخلفات ایستا و پارک حاشیه ای این شرکت، با تکیه بر تجربه متخصصان خود، در اجرای سامانه سرعت سنج خودرویی بر روی 76 خودروی زانتیای کنترل نامحسوس پلیس در سرار کشور طی سال های 86 الی 89  خواهد توانست عملکرد قابل اطمینانی را برای بهره برداران ایجاد نماید، به نحوی که بتوان با کمترین خطای پلاک خوانی، همراه با ثبت موقعیت دقیق جغرافیایی، با اشراف دقیق نیرو های عملیاتی عملکرد سامانه در محل و نظارت دقیق نیرو های نظارتی به صورت یکپارجه و به لحظه، نظم شهری را با توجه به ماموریت های نیروهای مسئول محقق نمود.

سامانه سرعت سنج خودرویی

سامانه سرعت سنج خودرویی به عنوان اولین سیستم سرعت سنج مبتنی بر پردازش تصویر در دنیا می باشد که توسط آن وسیله نقلیه با سرعت غیر مجاز جریمه می شوند. این سیستم از کلیه خودرو های جلویی که بیشتر از سرعت مجاز تعریف شده حرکت نمایند به صورت اتوماتیک عکس گرفته و پلاک آن را جهت اقدامات بعدی ثبت می‏نمایند. این سامانه از اجزاع سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برخوردار می باشد و دوربین های سرعت سنجی بر روی شیشه جلوی خودرو و دوربین پلاکخوانی روی داشبورد نصب شده است.

سامانه خودرویی ثبت تخلف ایستا

هدف اصلی از این سامانه ثبت خودکار تخلفات ایستایی خودرویی توسط خودروی متحرك است، به نحوي که با نصب تجهیزات سخت افزاري و الگوریتم هاي نرم‏افزاري مورد نیاز بر روي خودرویی که با سرعت حدود 20 تا 40 کیلومتر بر ساعت در طول معابر حرکت نماید قادر به شناسایی، برداشت و ثبت اطلاعات خودرو هاي متخلف و یا غیر متخلف در معابر و ارسال به سرور مرکزي و ثبت جراتم در اجرائیات پلیس راهور باشد.

این سامانه مبتنی بر فناوری پردازش تصویر است و با دقت بالا به ثبت و گزارش گیری از تخلفات رانندگی می‏پردازد. همچنین از کلیه خودروهایی که در کنار خودروی پلیس خواهند بود از جلو و عقب تصویر برداری خواهد نمود و ضمن پلاک خوانی نوع تخلف مشخص و با نظارت نیروی عملیاتی در محل می‏توان به لحظه به سامانه مدریت و تجمیع اطاعات ترافیکی (سمتات) ارسال و در خصوص ارسال به مرکز اجرائیات جهت ثبت تخلف، استعلام خودروی سرقتی یا تحت تعقیب، و استعلام سوابق تخلفات اقدامات لازم صورت پذیرد.

این سامانه از اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برخوردار می باشد که شامل چندین دوربین، صفحه نمایشگر، تجهیزات پردازشی، کنترلی و نظارتی است.

گروه های عملکرد پلاک خوان سیار ثبت تردد و تخلف:

ثبت تخلفات سیستم سیار در یک یا چند گروه ذیل به تفکیک و به طور جداگانه ارزیابی خواهد شد.

  • گروه تخلفات ساکن (محل پارک ممنوع، فلکه آتش نشانی و …. )
  • گروه تخلف توقف دوبل
  • گروه تخلفات مدیریت پارک حاشیه ای (پارکومتر )
  • گروه تخلفات خودروهای عبوری و معاینه فنی LEZ

به صورت خلاصه این سامانه دارای ویژگی های ذیل می باشد:

  • سیستم دارای قابلیت قرائت انواع پلاک ایران
  • قابلیت قرایت پلاک با دقت بیش از 95 درصد
  • ارایه تصویر رنگی علاوه بر تصویر پلاک به ازای هر خودرو
  • حد اقل رزولوشن پلاک خوان، 2 مگاپیکسل
  • دارای دوربین صنعتی برای کار در محیط Outdoor و دمای – 20 تا + 60 درجه

قابلیت اتصال برخط و ارسال اطلاعات بر روی بستر اینترنت همراه و TD-LTE

  • طراحی کم مصرف سامانه برای جلوگیری از آسیب به مدارات داخلی خوردو
  • قابلیت اتصال به دینام و سیستم برقی خودرو
  • قابلیت کار در شب و روز
  • قابلیت کارکرد در حال حرکت خودرو
  • ثبت اطلاعات مکانی به ازای هر خودرو با کمک GPS
  • امکان اتصال لپ تاپ و تبلت برای کاربری
  • دارای نرم افزار فارسی
  • دارای حافظه داخلی برای نگهداری حد اقل 20000 رکورد
پلاک خوانی سامانه

در یک چنین سیستم پلیسی قرائت خودکار پلاک برای پیگیری های بعدی و همچنین تشخیص خودروهای تحت تعقیب و سرقتی اهمیت زیادی دارد. پلاک خوان این سیستم قادر به انجام پلاک خوانی به صورت realtime می باشد. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می‏نواند همه انواع پلاک تعریف شده برای سیستم را در رنج (فواصل) مناسب با کیفیت بسیار بالا قرائت کند. بدیهی است که در صورت نیاز انواع مختلف پلاک به زبان های مختلف قابل تعریف و اضافه شدن به سیستم می باشند. استفاده از این سیستم یکی از بهترین روش ها برای کشف خودروهای سرقتی و تحت تعقیب می باشد. علاوه بر این مشخصات فنی صفحه واسط کاربری این سیستم با کاربری ساده و طراحی بسیار زیبا قابلیت بسیار بالایی برای نمایش و ویرایش پلاک قرائت شده و بهره گیری از اطلاعات حاصله را فراهم می‏کند.

محدوده مناسب خواندن پلاک ها

تنظیم زوم و فوکوس دوربین‏های پلاک خوان باید به گونه‏ای باشد که هم عمق مناسبی را جهت پلاک خوانی پوشش دهد و هم در ترافیک های بالا توانایی خواندن پلاک خودروها در فواصل نسبتا نزدیک را داشته باشد. با در نظر گرفتن این حالت ها سعی شده است که بهینه ترین حالت در نظر گرفته شود تا تعداد missed ها در حالات مختلف ترافیک به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.

نرخ خواندن

این سیستم با با توجه به سرعت خودرو میتواند توانایی خواندن بیش از 60 پلاک در دقیقه را داشته باشد که در ترافیک های نسبتا زیاد نیز پلاک تمام خودروهای متخلف را با توجه به ماموریت این سیسستم قرائت کند به نحوی که کمترین تاثیر را بر دیگر قابلیت های سیستم داشته باشد.

قابلیت خواندن همه پلاک ها

قابلیت اضافه کردن پلاک ها با فونت، سایز، زبان و رنگ های مختلف به سیستم وجود دارد و محدودیت زیادی در شناسایی و قرائت پلاک هایی که با چشم قابل تشخیص باشند وجود ندارد.

خودروهای سرقتی و تحت تعقیب

بی شک یکی از بزرگترین کارایی‏های این سیستم کشف خودروهای سرقتی یا تحت تعقیب می‏باشد. از آن جا که این سامانه پلاک تمامی خودروهایی که از مقابل آن عبور می‏کند را قرائت می‏کند و در دیتابیس خود ذخیره می‏کند و علاوه بر آن با پلاک هایی که در دیتابیس به عنوان پلاک تحت تعقیب وجود دارد مقایسه می‏کند و در صورتی که مورد مشابهی را پیدا کند پیغامی به کاربر می‏دهد. آگاهی از آن که چنین سیستمی در معابر شهرها و جاده‏ها در اختیار پلیس می‏باشد ترس و ناامنی بسیار بالایی را برای سارقان و صاحبان دیگر خودروهای تحت تعقیب به وجود می‏آورد. علاوه بر آن در صورتی که زیر ساخت مناسب وجود داشته باشد این دیتابیس های موجود در سیستم به صورت روزانه و یا حتی در حد real time به روز می‏شوند که این خود به میزان زیادی به امنیت جامعه می‏افزاید.

رهگیری همزمان چند خودرو

این سامانه به راحتی توانایی آن را دارد که تمامی خودروهایی که در محدوده دید آن هستند را و رهگیری نماید و محدودیتی نسبت به تعداد خودروهای در حال رهگیری وجود ندارد.

کارکرد در شب و روز

این سیستم  قادر به انجام مأموریت در طول شبانه روز می‏باشد. به این منظور دوربینها مجهز به پرژوکتور مریی و مادون قرمز با تکنولوژی پالسی به منظور کاهش چشمگیر مصرف می باشند. همچنین به کمک تکنیک نور پردازی پالسی میزان نور مشاهده شده توسط انسان کاهش یافته و آلودگی نوری کمتری تولید می شود.

حالات غیر معمول

با توجه به کارگیری این سیستم در شرایط واقعی و عملیاتی، پلیس تلاش بسیاری برای جلوگیری از کاهش کارایی سامانه در شرایط خاص و غیرمعمول نوری یا جوی اعم از باران و برف، نور شدید، تغییرات نوری شدید، پیچ و همپوشانی جزئی خودروها معطوف شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده موفقیت بالای سیستم در انجام مأموریت حتی در اینگونه شرایط خاص می باشد.

سخت افزار، جایابی و کیسینگ سامانه

در طراحی ظاهری، ساخت و قرارگیری قسمت های مختلف سیستم (کیسینگ) ، تلاش شده است که استانداردهای لازم رعایت شده باشند تا کمترین مزاحمت برای کاربر و راننده خودرو ایجاد گردد که البته رعایت اصول زیبایی و مقاومت در برابر تکان ها و لرزه‏های خودرو همزمان با اصل کمترین اختلال در دید نیز خود مقوله‏ای بوده که سعی شده است به نحوی بسیار مناسب انجام شود.

دما

همانگونه که می‏دانیم دمای خودرویی که در زیر نور خورشید قرار گرفته باشد به خاطر اثر گلخانه‏ای به راحتی به دماهای بالای 80 درجه سانتیگراد خواهد رسید که این دماها برای بسیاری از قطعات الکترونیکی دوربین ها و کامپیوترها مضر می‏باشد. لذا سعی شده است تا با استفاده از نوع کیسینگ و فن های مختلف دمای نقاط مختلف را تا جایی که در درون خودرو امکان دارد در حد مناسب نگاه داشته شود، این مهم توسط سیستم کنترلری که داده های حاصله از سنسورهایی که در نقاط مختلف سیستم وجود دارد را اندازه می گیرد، انجام می‏شود.

وضعیت پاور

یکی از مزایای این سیستم مصرف بسیار پایین آن می باشد ، لذا با مصرفی کمتر از 100 وات سیستم قابلیت عملکرد دارد و کمترین تاثیر ممکن بر روی سیستم برقی خودور وجود خوهد داشت ، همچنین مدارات کنترلی لازم برای بهره گیری از برق خودور در نظر گرفته شده است.

نصب بر روی هر ماشین

یکی از اصولی که در طراحی این سیستم در نظر گرفته شده است این است که این سیستم حداقل تغییر را برای نصب بر روی خودروهای مختلف لازم داشته باشد. در نقاط مختلف اتصالات قطعات واسطی در نظر گرفته شده است که برای هر خودروی خاص تنها همین قطعات واسط که از لحاظ تولید ساده می‏باشند تغییر خواهند کرد.

نصب دوربین

از آنجا که دوربین های ثبت تخقل باید در جای مناسبی از خودرو متصل می‏گردید این دوربین ها بر روی استراکچری در روی سقف خودرو به گونه ای نصب خواهند شد که در صورت لزوم امکان تغییر زاویه عملکردیشان مقدور باشد.

جی پی اس (GPS)

سیستم دارای GPS ای می‏باشد که مکان و سرعت خودرو را در اختیار سیستم قرار می‏دهد. از آن جا که این GPS در سرعت های بالا، تغییر مسیرهای ناگهانی، خیابان های محصور به ساختمان ها، سایر موانع و تونل های مختلف استفاده می شود باید مشخصات خاصی داشته باشد.

بورد الکترونیکی

بورد الکترونیکی این سیستم علاوه بر آن که وظیفه کنترل قسمت های مختلف سیستم، روشن و خاموش شدن سیستم، کنترل شارژ و …  دارا می‏باشد، وظائف خاص دیگری برای کنترل و نمایش نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را برعهده دارد. بر این اساس LED هایی که نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را که توسط بورد الکترونیکی تست شده است نمایش می‏دهند در معرض دید کاربر قرار دارند.

نرم افزار کاربری و قابلیت های سامانه

از آن جا که نرم‏افزار کاربری، رابط کاربر با سیستم می‏باشد لذا برای آن که کاربران بتوانند از تمامی امکانات سیستم در شرایط داخل خودرو به راحتی استفاده کنند سعی شده است که این نرم افزار کاملا User friendly برای استفاده با تبلت لمسی یا لپتاپ پرتابل شده باشد. در این نرم افزار سعی شده است که دسترسی به تمامی امکانات با کمترین تعویض صفحات به راحتی انجام پذیرد و تا حد ممکن تمامی اطلاعات لازم به صورت گرافیکی به کاربر منتقل شود.

نقشه GPS

یکی از امکانات این سیستم استفاده از gps برای نمایش لحظه به لحظه مکان خودرو بر روی نقشه ایست که در صفحه اصلی gui قرار گرفته است. علاوه بر این موقعیت مکانی هر تخلف و موقعیت مکانی آن بر روی نقشه به همراه تخلف ثبت می‏گردد. از دیگر استفاده های gps در این سیستم، ثبت مسیر حرکت هر کاربر می‏باشد که قابل رویت برای کاربران سطح بالاتر می‏باشد.

دیتابیس خودروها و گواهینامه ها

 دیتابیس خودروها: در این نرم افزار دیتابیسی وجود دارد که لیست تمام خودروهای تحت تعقیب در آن موجود می -باشد، لذا تمامی پلاک های قرائت شده توسط سیستم با این دیتابیس مقایسه می‏شود و در صورتی که مورد مشابهی یافت شود پیغامی به کاربر داده می‏شود. علاوه بر لیست خودروهای تحت تعقیب، جدولی از تمامی خودروهای مجاز به همراه اطلاعات آن ها در سیستم وجود دارد که به کاربر سیستم امکان دسترسی به سابقه و مشخصات هر خودرویی را خواهد داد.

دیتابیس گواهینامه ها: در صفحه استعلام امکان دیگری که وجود دارد جستجو بر اساس شماره گواهینامه می‏باشد. این گزاره به کاربر این امکان را می‏دهد که در صورت نیاز به تمامی اطلاعات هویتی و همچنین تمام تخلفات راننده مورد نظر دسترسی پیدا کند.

مدیریت کاربران و گزارشگیری

صفحه مدیریت کاربران به صورت مستقیم از صفحه اصلی قابل دسترسی است. در این صفحه امکان تعریف کاربر جدید وجود دارد که در هنگام تعریف هر کاربر سطوح دسترسی مختلفی را می‏توان به آن کاربر اختصاص داد. به علاوه این امکان وجود دارد که کاربر مسیر¬های طی شده توسط خودرو در هنگام انجام مأموریت کاربران مختلف و سایر نمودارهای نشان دهنده فعالیت هر کاربر را در صورتی که این سطح دسترسی برایش تعریف شده باشد را مشاهده نماید.

 همچنین در این سیستم کاربر ارشد توانایی این را دارد که گزارش های مختلفی از نحوه مأموریت کاربران مختلف را مشاهده نماید که از آن موارد می‏توان به مسیر مأموریت، میزان تخلفات ثبت شده اشاره کرد.

ارتباط با سرور مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات)

از آنجا که فیلم ها، عکس ها و تخلفات موجود در سیستم برای ثبت در دیتابیس مرکزی پلیس و صدور و ارسال جرائم باید به سرور مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات) انتقال یابد گردد و همچنین دیتابیس های خودروها، گواهینامه¬ ها و خودروهای تحت تعقیب باید به صورت پیوسته به روز رسانی گردند، لذا در این سیستم ارتباط شبکه  در بستر APN یا به صورت آفلاین دیده شده است.

دسترسی به تخلفات ثبت شده

کلیه تخلفات ثبت شده اعم از تأیید شده، رجوع به آینده و یا حتی حذف شده در صفحه مرور تخلفات در دسترس کاربر قرار دارند. کاربر در این صفحه می‏تواند جرائم را بر اساس موارد مختلف اعم از تاریخ، دلیل اعمال قانون sort نماید. همچنین قابلیت مرور سریع و همچنین سرچ از امکانات این صفحه می باشد.

صفحه اصلی نمایشگر

در صفحه اصلی این سیستم که بیشترین زمان فعالیت کاربر در آن انجام می‏پذیرد تصویر زنده خیابان از دید دوربین نمایش داده می‏شود و کاربر با استفاده از صفحله لمسی و یا Mouse قادر به انتخاب خودروها و ثبت تخلف آن‏ها می باشد. نقشه محل به همراه نقطه gps بر روی آن و سرعت دقیق خودروی پلیس که از GPS بدست آمده و زمان و تاریخ دقیق نیز در این صفحه در دید کاربر قرار دارد و در نهایت دسترسی بسیار آسان به سایر صفحات سیستم برای کاربران فراهم میباشد.

صفحه تنظیمات

صفحه دیگری که در این سیستم قابل استفاده برای کاربر می باشد صفحه تنظیمات است، این صفحه امکان تنظیمات مختلف از جمله تنظیم حالت کار سیستم اعم از ثابت یا متحرک، انتخاب حالت ساعت تابستانی، امکان فعال سازی جریمه اتوماتیک، اختصاصی سازی نمایش عکس و اطلاعات خودروها در صفحه اصلی و برخی تنظیمات ساده دوربین ها را فراهم می سازد.

مشخصات فنی
گروه تجهیزاتمشخصات
دوربینتحت شبکه حداقل 2 مگاپیکسل به تعداد 4 دستگاه با قابلیت پلاک خوانی از 4 طرف خودرو
پروژکتور روشناییحداقل 10 وات 12 ولت به تعداد 4 دستگاه برای 4 طرف خودرو
پردازندهحد اقل 128 گیگ فضای ذخیره سازی، حد اقل 16 گیگ رم و حداقل پردازنده Core i7
نمایشگرحداقل 15 اینچ صنعتی لمسی
استراکچر سقف و داخل خودروفلزی با رنگ کوره ای یا آنادایز
ارتباطات سامانهشبکه، برق، تصویر نمایشگر دورن خودرو
LTE و GPS
نرم افزارنرم افزار هسته پردازشی، لایسنس پلاک خوانی، نرم افزار چک اپراتوری درون خودرو و قابلیت ارتباط با سامانه مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی سمت سرور به سورت آن لاین و آفلاین
برق و پاورپاورDC به همراه یوپی اس با باتری امکان استفاده از سامانه به مدت 30 دقیقه همچنین قابلیت کار کرد سامانه با برق AC 220 ولت در حالت ایستاده