بخش 1: مقدمه
ترافيك يك مسئله بين بخشي است و تسهيل آن نياز به هماهنگي و همكاري همة دست اندركاران آن دارد. عدم يكپارچگي در مديريت كلان ترافيك شهر سبب معضلات و احياناً دوباره كاريهايي ميشود كه كمترين ضرر آن از بين رفتن زمان شهروندان، بيت المال و افزايش مشكلاتي است كه كما بيش شاهد آن هستيم. اولين اقدام براي كاهش معضل ترافيك ايجاد مديريت واحد است. عدم توزيع دقيق و درست وظايف و مسئوليتها ميان بخشهاي مرتبط با ترافيك موجب شده كه شهر با ترافيك آشفته مواجه باشد. مدیریت واحد بدون بسترهایی بر پایه فناوری های نوین کاری سخت و دشوار میباشد. در صورتی که بتوان به صورت نرم افزاری و یک پارچه کلیه سیستم های حمل و نقل هوشمند را مدیریت نمود میتوان به بهبود وضعیت ترافیک شهری بیشتر امیدوار بود.

اهداف سیستم
- مدیریت یکپارچه اطلاعات تمامی سامانههای هوشمند ترافیکی
- جمعآوری متمرکز داده های ترافیکی جهت تهیه گزارشات تحلیلی
- ارائه خدمات اطلاعاتی به سازمان ها و افراد ذینفع
- بصری سازی اطلاعات
- ایجاد سطح دسترسی به اطلاعات با توجه به ماموریت هر ذینفع
- تبدیل مکانیزه دادههای ترافیکی به اطلاعات و دانش مورد نیاز جهت مدیریت بهتر ترافیک شهری
- افزایش اثربخشی و بهبود کاربردپذیری سامانه های هوشمند ترافیکی
ذینفعان سیستم
مرکز مدیریت سیستمهای حمل و نقل هوشمند شهرداری
مرکز مدیریت ITS شهرداری با عملیاتی کردن این نرم افزار، به عنوان متولی و خدمات دهنده در این سامانه، علاوه بر تحقق اهداف مرکز میتواند با ارائه خدمات و ارتباط با دیگر سازمانها در پیش برد اهداف کلان شهری به عنوان بازوی توانمند شهرداری به ایفای نقش بپردازد.
پلیس راهنمایی و رانندگی
پلیس راهور به عنوان یکی از بهره برداران اساسی این سیستم و بازوی قانونی عملیاتی نمودن نظم ترافیکی شهری، میتواند در این سیستم به صورت متمرکز کلیه فرایند های مربوط به تمامی تخلفات ورود به محدوده ترافیک، عبور از چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز، پارک غیر مجاز و … را بررسی نمایید، صحت عملکرد سیستمهای هوشمند کنترل ترافیک را تایید نماید، و سپس جهت اعمال قانون اقدامات لازم را صورت دهد.
سازمان های شهرداری
سازمانها، شرکتها، و ادارات شهرداری به عنوان نزدیک ترین سازمانها از نظر ساختار اداری به مرکز مدیریت سیستمهای حمل و نقل هوشمند، میتوانند جهت مانیتور کردن وضعیت خودروهای خود، به صورت پنل وبی یا تحت شبکه به صورت وب سرویس با سیستم های اطلاعاتی خود اطلاعات لازم را دریافت نمایند. از جمله:
- سازمان اتوبوسرانی
بررسی ترددها و فعالیت خطوط اتوبوسرانی
کنترل تردد خطوط ویژه و جلوگیری از ورود خودروهای غیر مجاز
- سازمان تاکسیرانی
کنترل تردد تاکسیهای خطوط
اعلام تاکسی های مجوز دار کم تردد یا بدون تردد
- عوارض سالیانه خودرویی
پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان همواره به عنوان یکی از روش های اساسی تامین بودجه برای اجرای طرح های شهری بوده است، استفاده از روش های انگیزشی همواره برای پرداخت به موقع میتوانسته است به این موضوع کمک شایانی نماید. در صورتی که صدور مجوز تردد در محدوده های طرح ترافیک منوط به تصفیه عوارض باشد، عملا شهروندان تمایل بیشتری برای پرداخت به موقع عوارض شهری میتوانند داشته باشند
- سیستم محدوده طرح ترافیک
سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک عملا این امکان را به متولیان خواهد داد تا با برنامه ریزی کاملا انعطاف پذیر حجم ترافیکی ورودی و خروجی به این مناطق را کنترل نمایند.
نیرو های امنیتی و انتظامی
نیروی های امنیتی و انتظامی به عنوان متولی تامین نظم عمومی و جلوگیری و ردیابی از اعمال مجرمانه، به واسطه این سیستم خواهند توانست به صورت بر خط خودروهای تحت تعقیب را ردیابی و متوقف نمایند. خودروهایی که بدون پلاک میباشند یا از پلاک مخدوش یا جعلی استفاده مینمایند یا به صورت پر خطر رانندگی مینمایند میتواند شناسایی و در تقاطعهای بعدی با اطلاع رسانی تحت وب، پیامکی، VoIP به نیروهای مستقر در محل اقدامات لازم را جهت توقف و اعمال قانون صورت دهند.
وزارت کشور، استانداری ها و ستاد های مدیریت بحران
وزارت کشور و استانداریهای هر استان به عنوان تشکیل دهندگان شورای عالی ترافیک استان در صورتی که بتوانند به صورت یک پارچه ترافیک شهر های خود را مدیریت کنند تصمیمات استراتژیک بهتری میتوانند در راستای وضعیت ترافیکی بگیرند، همچنین در مواقع بحرانی، ستاد مدیریت بحران چنانچه بتواند اطلاعات برخطی از وضعیت ترافیکی داشته باشد بهتر خواهد توانست به وظایف عملیاتی خود عمل نماید.
شرکت های بیمه
بیمه های اجباری مانند شخص ثالث میتواند بر اساس تردد خودرو ها کنترل شود و در صورت تردد چنانچه اعتبار این نوع بیمه ها منقضی شده باشد ضمن اطلاع رسانی به خودرو می توان توسط نیرو های عملیاتی از تردد آنها جلوگیری کرد.
مراکز تحقیقاتی و پژوهشی
مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مرتبط با ترافیک شهری میتوانند با اتکا به داده ها و آمارهای واقعی فعالیت های پژوهشی مناسب را صورت دهند. در صورتی که سیستم های هوشمند در نقاط مختلف شهر، در ورودی و خروجی ها، در تقاطع های حساس و مسیر های کلیدی اجرا شده باشد، عملا با داده های GISی میتوان جریان های ترافیکی شهری را رصد و تغییر رفتار های ترافیکی را کشف نمود و برنامه ریزی های مناسب جهت توسعه زیر ساخت های حوزه حمل نقل شهری را صورت داد. این اطلاعات اگر بتواند به صورت بصری علاوه بر مدیران در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد خواهند توانست به صورت مطلوب پیشنهاد های مطالعه شده خود را ارائه نمایند. همچنین اگر روند سالیانه تغییر جریان های ترافیکی مقایسه گردد، میتوان حتی به شناخت عوامل جامع شناختی کمک کرده و با اطلاعات بیشتری به تحقیقات حوزه شهری پرداخت.
سازمان های متقاضی کنترلهای خاص
در صورتی که سازمانی تمایل به ارائه گزارش از خودروهای خود در مسیر های ویژه ای داشته باشد به واسطه این نرم افزار میتوان گزارش های لازم را به صورت موردی یا مستمر به سازمان های متقاضی به صورت پنل وبی، وب سرویس، موبایل اپلیکیشن و … ارائه داد.
شهروندان
شهروندان شهر به صورت ابتدایی با چابک شدن سازمان های متولی کنترل و تولید ترافیک شهری به واسطه این نوع سامانهها مهمترین و اصلی ترین ذینفع این نوع سیستم میباشند که به صورت غیر مستقیم از مزایای آن بهره مند میشوند. همچنین در صورتی که برخی اطلاعات ترافیکی به موقع در اختیار شهروندان قرار گیرد خواهند توانست تصمیم مناسب را جهت سفرهای شهری اخذ نمایند.
پشتیبانی از سیستم:
خدمات پشتیبانی مولد علم یکی از مراحل اصلی چرخهی حیات محصولات و پل ارتباطی پایدار ما با مشتریان است. تلاش میکنیم با رفع مشکلات و ابهامات، شرایط لازم را برای استفادهی کاملتر شما از راهکارها و امکانات نرمافزاری فراهم کنیم.
انتظارات شما پس از استفاده از امکانات سمتات ، تغییر مییابد و کارشناسان پشتیبانی ما آمادهاند تا پاسخگوی این انتظارات رشد یافته باشند.
تعدد و تنوع دامنه فعالیت مشتریان ما باعث شده گنجینهای از فرایندها و تجربههای حرفهای از کسبوکارهای گوناگون، در اختیار ما قرار گیرد. تلفیق این دانش و استفاده از فناوریهای روز که همواره مورد توجه ما بوده، به ما کمک میکند تا پشتیبانی کامل و مؤثری از راهکارها و سیستمهای خود ارائه کرده، شما را در بالابردن بهرهوری کسبوکارتان یاری کنیم.
افزون بر ارائه خدمات پشتیبانی فنی از سیستمها، با استفاده از نسخههای بهروزشدهی نرمافزارهای مولد علم، با ایجاد هرگونه تغییر در قوانین جاری و ترافیکی کشور، تنظیمات لازم برای هماهنگی با این تغییرات در سیستمهای شما اعمال میشود.
سیاست کلی شرکت برای ارائه محصول کارا در عین سادگی، تاکید بر انواع کاربرد آن برای ذینفعان سیستم است كه این سیاست میزان نیاز مشتری به پشتیبانی از نرم افزار را به شدت کاهش می دهد. در عین حال نسخه های جدید، نصب و راه اندازی،استقرار،خدمات و پشتیبانی در محل و پاسخگویی به سوالات مشتریان در این بخش انجام می شود.نیروهای واحد پشتیبانی افراد با تجربه و آموزش دیده در حوزه تخصص خود هستند و خصوصا در جریان استقرار با راهنمایی مناسب مشتری امكان بهره گیری بهتر از ابزار نرم افزاری را برای مشتری فراهم می كنند. لازم به ذكر است كیفیت كار واحد پشتیبانی با ابزارهایی مانند ضبط مكالمات تلفنی و نظر سنجی موردی و نظر سنجی دوره ای توسط واحد تحقیق و توسعه رصد می شود. همچنین سیستم صدای مشتری از روی خود نرم افزار امكان ارتباط مستقیم مشتری با مسئولان بالاتر سازمان را فراهم كرده است. خدمات واحد پشتیبانی مولد علم فقط برای مشتریان مولد علم قابل ارایه بوده و به شرح ذیل هستند :
انواع خدمات پشتیبانی
در قراردادهای پشتیبانی ما این خدمات ارائه میشود:
- خدمات مشاورهای متناسب با نوع کسب و کار
- پاسخگویی به مشکلات و رفع ابهامهای کاربران سیستمها
- به روزرسانی نسخهها و ارائه خدمات آموزشی به کاربران
- خدمات مشاورهای برای مراقبت از پایگاه داده
- مشاوره تهیه سخت افزارهای مناسب و برقراری ارتباطات شبکه ها و …
- ارایه سرویس ریموت برای دفتر مرکزی (دسترسی و نظارت از راه دور )
شما میتوانید با توجه به نوع قرارداد پشتیبانی، از طریق پرتال مشتریان، تماس تلفنی و سرویس مراجعه حضوری، از خدمات پشتیبانی مورد نیاز خود بهرهمند شوید.