شرح کلی سامانه
سامانه خودرویی ثبت تخلفات ایستا و پارک حاشیه ای این شرکت، با تکیه بر تجربه متخصصان خود، در اجرای سامانه سرعت سنج خودرویی بر روی 76 خودروی زانتیای کنترل نامحسوس پلیس در سرار کشور طی سال های 86 الی 89 خواهد توانست عملکرد قابل اطمینانی را برای بهره برداران ایجاد نماید، به نحوی که بتوان با کمترین خطای پلاک خوانی، همراه با ثبت موقعیت دقیق جغرافیایی، با اشراف دقیق نیرو های عملیاتی عملکرد سامانه در محل و نظارت دقیق نیرو های نظارتی به صورت یکپارچه و به لحظه، نظم شهری را با توجه به ماموریت های نیروهای مسئول محقق نمود.

سامانه سرعت سنج خودرویی
سامانه سرعت سنج خودرویی به عنوان اولین سیستم سرعت سنج مبتنی بر پردازش تصویر در دنیا می باشد که توسط آن وسیله نقلیه با سرعت غیر مجاز جریمه می شوند. این سیستم از کلیه خودرو های جلویی که بیشتر از سرعت مجاز تعریف شده حرکت نمایند به صورت اتوماتیک عکس گرفته و پلاک آن را جهت اقدامات بعدی ثبت مینمایند. این سامانه از اجزاع سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برخوردار می باشد و دوربین های سرعت سنجی بر روی شیشه جلوی خودرو و دوربین پلاکخوانی روی داشبورد نصب شده است.
سامانه خودرویی ثبت تخلف ایستا
هدف اصلی از این سامانه ثبت خودکار تخلفات ایستایی خودرویی توسط خودروی متحرك است، به نحوي که با نصب تجهیزات سخت افزاري و الگوریتم هاي نرمافزاري مورد نیاز بر روي خودرویی که با سرعت حدود 20 تا 40 کیلومتر بر ساعت در طول معابر حرکت نماید قادر به شناسایی، برداشت و ثبت اطلاعات خودرو هاي متخلف و یا غیر متخلف در معابر و ارسال به سرور مرکزي و ثبت جرائم در اجرائیات پلیس راهور باشد.
این سامانه مبتنی بر فناوری پردازش تصویر است و با دقت بالا به ثبت و گزارش گیری از تخلفات رانندگی میپردازد. همچنین از کلیه خودروهایی که در کنار خودروی پلیس خواهند بود از جلو و عقب تصویر برداری خواهد نمود و ضمن پلاک خوانی نوع تخلف مشخص و با نظارت نیروی عملیاتی در محل میتوان به لحظه به سامانه مدریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات) ارسال و در خصوص ارسال به مرکز اجرائیات جهت ثبت تخلف، استعلام خودروی سرقتی یا تحت تعقیب، و استعلام سوابق تخلفات اقدامات لازم صورت پذیرد.
این سامانه از اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری متعددی برخوردار می باشد که شامل چندین دوربین، صفحه نمایشگر، تجهیزات پردازشی، کنترلی و نظارتی است.
گروه های عملکرد پلاک خوان سیار ثبت تردد و تخلف:
ثبت تخلفات سیستم سیار در یک یا چند گروه ذیل به تفکیک و به طور جداگانه ارزیابی خواهد شد.
- گروه تخلفات ساکن (محل پارک ممنوع، فلکه آتش نشانی و …. )
- گروه تخلف توقف دوبل
- گروه تخلفات مدیریت پارک حاشیه ای (پارکومتر )
- گروه تخلفات خودروهای عبوری و معاینه فنی LEZ
به صورت خلاصه این سامانه دارای ویژگی های ذیل می باشد:
- سیستم دارای قابلیت قرائت انواع پلاک ایران
- قابلیت قرائت پلاک با دقت بیش از 95 درصد
- ارائه تصویر رنگی علاوه بر تصویر پلاک به ازای هر خودرو
- حد اقل رزولوشن پلاک خوان، 2 مگاپیکسل
- دارای دوربین صنعتی برای کار در محیط Outdoor و دمای – 20 تا + 60 درجه
- قابلیت اتصال برخط و ارسال اطلاعات بر روی بستر اینترنت همراه و TD-LTE
- طراحی کم مصرف سامانه برای جلوگیری از آسیب به مدارات داخلی خودرو
- قابلیت اتصال به دینام و سیستم برقی خودرو
- قابلیت کار در شب و روز
- قابلیت کارکرد در حال حرکت خودرو
- ثبت اطلاعات مکانی به ازای هر خودرو با کمک GPS
- امکان اتصال لپ تاپ و تبلت برای کاربری
- دارای نرم افزار فارسی
- دارای حافظه داخلی برای نگهداری حد اقل 20000 رکورد

پلاک خوانی سامانه
در یک چنین سیستم پلیسی قرائت خودکار پلاک برای پیگیری های بعدی و همچنین تشخیص خودروهای تحت تعقیب و سرقتی اهمیت زیادی دارد. پلاک خوان این سیستم قادر به انجام پلاک خوانی به صورت realtime می باشد. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که میتواند همه انواع پلاک تعریف شده برای سیستم را در رنج (فواصل) مناسب با کیفیت بسیار بالا قرائت کند. بدیهی است که در صورت نیاز انواع مختلف پلاک به زبان های مختلف قابل تعریف و اضافه شدن به سیستم می باشند. استفاده از این سیستم یکی از بهترین روش ها برای کشف خودروهای سرقتی و تحت تعقیب می باشد. علاوه بر این مشخصات فنی صفحه واسط کاربری این سیستم با کاربری ساده و طراحی بسیار زیبا قابلیت بسیار بالایی برای نمایش و ویرایش پلاک قرائت شده و بهره گیری از اطلاعات حاصله را فراهم میکند.

محدوده مناسب خواندن پلاک ها
تنظیم زوم و فوکوس دوربینهای پلاک خوان باید به گونهای باشد که هم عمق مناسبی را جهت پلاک خوانی پوشش دهد و هم در ترافیک های بالا توانایی خواندن پلاک خودروها در فواصل نسبتا نزدیک را داشته باشد. با در نظر گرفتن این حالت ها سعی شده است که بهینه ترین حالت در نظر گرفته شود تا تعداد missed ها در حالات مختلف ترافیک به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.
نرخ خواندن
این سیستم با توجه به سرعت خودرو میتواند توانایی خواندن بیش از 60 پلاک در دقیقه را داشته باشد که در ترافیک های نسبتا زیاد نیز پلاک تمام خودروهای متخلف را با توجه به ماموریت این سیسستم قرائت کند به نحوی که کمترین تاثیر را بر دیگر قابلیت های سیستم داشته باشد.
قابلیت خواندن همه پلاک ها
قابلیت اضافه کردن پلاک ها با فونت، سایز، زبان و رنگ های مختلف به سیستم وجود دارد و محدودیت زیادی در شناسایی و قرائت پلاک هایی که با چشم قابل تشخیص باشند وجود ندارد.
خودروهای سرقتی و تحت تعقیب
بی شک یکی از بزرگترین کاراییهای این سیستم کشف خودروهای سرقتی یا تحت تعقیب میباشد. از آن جا که این سامانه پلاک تمامی خودروهایی که از مقابل آن عبور میکند را قرائت میکند و در دیتابیس خود ذخیره میکند و علاوه بر آن با پلاک هایی که در دیتابیس به عنوان پلاک تحت تعقیب وجود دارد مقایسه میکند و در صورتی که مورد مشابهی را پیدا کند پیغامی به کاربر میدهد. آگاهی از آن که چنین سیستمی در معابر شهرها و جادهها در اختیار پلیس میباشد ترس و ناامنی بسیار بالایی را برای سارقان و صاحبان دیگر خودروهای تحت تعقیب به وجود میآورد. علاوه بر آن در صورتی که زیر ساخت مناسب وجود داشته باشد این دیتابیس های موجود در سیستم به صورت روزانه و یا حتی در حد real time به روز میشوند که این خود به میزان زیادی به امنیت جامعه میافزاید.
رهگیری همزمان چند خودرو
این سامانه به راحتی توانایی آن را دارد که تمامی خودروهایی که در محدوده دید آن هستند را رهگیری نماید و محدودیتی نسبت به تعداد خودروهای در حال رهگیری وجود ندارد.
کارکرد در شب و روز
این سیستم قادر به انجام مأموریت در طول شبانه روز میباشد. به این منظور دوربینها مجهز به پروژکتور مریی و مادون قرمز با تکنولوژی پالسی به منظور کاهش چشمگیر مصرف می باشند. همچنین به کمک تکنیک نور پردازی پالسی میزان نور مشاهده شده توسط انسان کاهش یافته و آلودگی نوری کمتری تولید می شود.
حالات غیر معمول
با توجه به کارگیری این سیستم در شرایط واقعی و عملیاتی، پلیس تلاش بسیاری برای جلوگیری از کاهش کارایی سامانه در شرایط خاص و غیرمعمول نوری یا جوی اعم از باران و برف، نور شدید، تغییرات نوری شدید، پیچ و همپوشانی جزئی خودروها معطوف شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده موفقیت بالای سیستم در انجام مأموریت حتی در اینگونه شرایط خاص می باشد.
سخت افزار، جایابی و کیسینگ سامانه
در طراحی ظاهری، ساخت و قرارگیری قسمت های مختلف سیستم (کیسینگ) ، تلاش شده است که استانداردهای لازم رعایت شده باشند تا کمترین مزاحمت برای کاربر و راننده خودرو ایجاد گردد که البته رعایت اصول زیبایی و مقاومت در برابر تکان ها و لرزههای خودرو همزمان با اصل کمترین اختلال در دید نیز خود مقولهای بوده که سعی شده است به نحوی بسیار مناسب انجام شود.
دما
همانگونه که میدانیم دمای خودرویی که در زیر نور خورشید قرار گرفته باشد به خاطر اثر گلخانهای به راحتی به دماهای بالای 80 درجه سانتیگراد خواهد رسید که این دماها برای بسیاری از قطعات الکترونیکی دوربین ها و کامپیوترها مضر میباشد. لذا سعی شده است تا با استفاده از نوع کیسینگ و فن های مختلف دمای نقاط مختلف را تا جایی که در درون خودرو امکان دارد در حد مناسب نگاه داشته شود، این مهم توسط سیستم کنترلری که داده های حاصله از سنسورهایی که در نقاط مختلف سیستم وجود دارد را اندازه می گیرد، انجام میشود.
وضعیت پاور
یکی از مزایای این سیستم مصرف بسیار پایین آن می باشد ، لذا با مصرفی کمتر از 100 وات سیستم قابلیت عملکرد دارد و کمترین تاثیر ممکن بر روی سیستم برقی خودور وجود خواهد داشت ، همچنین مدارات کنترلی لازم برای بهره گیری از برق خودور در نظر گرفته شده است.
نصب بر روی هر ماشین
یکی از اصولی که در طراحی این سیستم در نظر گرفته شده است این است که این سیستم حداقل تغییر را برای نصب بر روی خودروهای مختلف لازم داشته باشد. در نقاط مختلف اتصالات قطعات واسطی در نظر گرفته شده است که برای هر خودروی خاص تنها همین قطعات واسط که از لحاظ تولید ساده میباشند تغییر خواهند کرد.
نصب دوربین
از آنجا که دوربین های ثبت تخلف باید در جای مناسبی از خودرو متصل میگردید این دوربین ها بر روی استراکچری در روی سقف خودرو به گونه ای نصب خواهند شد که در صورت لزوم امکان تغییر زاویه عملکردیشان مقدور باشد.
جی پی اس (GPS)
سیستم دارای GPS ای میباشد که مکان و سرعت خودرو را در اختیار سیستم قرار میدهد. از آن جا که این GPS در سرعت های بالا، تغییر مسیرهای ناگهانی، خیابان های محصور به ساختمان ها، سایر موانع و تونل های مختلف استفاده می شود باید مشخصات خاصی داشته باشد.
بورد الکترونیکی
بورد الکترونیکی این سیستم علاوه بر آن که وظیفه کنترل قسمت های مختلف سیستم، روشن و خاموش شدن سیستم، کنترل شارژ و … دارا میباشد، وظائف خاص دیگری برای کنترل و نمایش نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را برعهده دارد. بر این اساس LED هایی که نحوه کارکرد قسمت های مختلف سیستم را که توسط بورد الکترونیکی تست شده است نمایش میدهند در معرض دید کاربر قرار دارند.
نرم افزار کاربری و قابلیت های سامانه
از آن جا که نرمافزار کاربری، رابط کاربر با سیستم میباشد لذا برای آن که کاربران بتوانند از تمامی امکانات سیستم در شرایط داخل خودرو به راحتی استفاده کنند سعی شده است که این نرم افزار کاملا User friendly برای استفاده با تبلت لمسی یا لپتاپ پرتابل شده باشد. در این نرم افزار سعی شده است که دسترسی به تمامی امکانات با کمترین تعویض صفحات به راحتی انجام پذیرد و تا حد ممکن تمامی اطلاعات لازم به صورت گرافیکی به کاربر منتقل شود.
نقشه GPS
یکی از امکانات این سیستم استفاده از gps برای نمایش لحظه به لحظه مکان خودرو بر روی نقشه ایست که در صفحه اصلی gui قرار گرفته است. علاوه بر این موقعیت مکانی هر تخلف و موقعیت مکانی آن بر روی نقشه به همراه تخلف ثبت میگردد. از دیگر استفاده های gps در این سیستم، ثبت مسیر حرکت هر کاربر میباشد که قابل رویت برای کاربران سطح بالاتر میباشد.
دیتابیس خودروها و گواهینامه ها
دیتابیس خودروها: در این نرم افزار دیتابیسی وجود دارد که لیست تمام خودروهای تحت تعقیب در آن موجود می باشد، لذا تمامی پلاک های قرائت شده توسط سیستم با این دیتابیس مقایسه میشود و در صورتی که مورد مشابهی یافت شود پیغامی به کاربر داده میشود. علاوه بر لیست خودروهای تحت تعقیب، جدولی از تمامی خودروهای مجاز به همراه اطلاعات آن ها در سیستم وجود دارد که به کاربر سیستم امکان دسترسی به سابقه و مشخصات هر خودرویی را خواهد داد.
دیتابیس گواهینامه ها: در صفحه استعلام امکان دیگری که وجود دارد جستجو بر اساس شماره گواهینامه میباشد. این گزاره به کاربر این امکان را میدهد که در صورت نیاز به تمامی اطلاعات هویتی و همچنین تمام تخلفات راننده مورد نظر دسترسی پیدا کند.
مدیریت کاربران و گزارشگیری
صفحه مدیریت کاربران به صورت مستقیم از صفحه اصلی قابل دسترسی است. در این صفحه امکان تعریف کاربر جدید وجود دارد که در هنگام تعریف هر کاربر سطوح دسترسی مختلفی را میتوان به آن کاربر اختصاص داد. به علاوه این امکان وجود دارد که کاربر مسیر¬های طی شده توسط خودرو در هنگام انجام مأموریت کاربران مختلف و سایر نمودارهای نشان دهنده فعالیت هر کاربر را در صورتی که این سطح دسترسی برایش تعریف شده باشد را مشاهده نماید.
همچنین در این سیستم کاربر ارشد توانایی این را دارد که گزارش های مختلفی از نحوه مأموریت کاربران مختلف را مشاهده نماید که از آن موارد میتوان به مسیر مأموریت، میزان تخلفات ثبت شده اشاره کرد.
ارتباط با سرور مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات)
از آنجا که فیلم ها، عکس ها و تخلفات موجود در سیستم برای ثبت در دیتابیس مرکزی پلیس و صدور و ارسال جرائم باید به سرور مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات) انتقال یابد و همچنین دیتابیس های خودروها، گواهینامه¬ ها و خودروهای تحت تعقیب باید به صورت پیوسته به روز رسانی گردند، لذا در این سیستم ارتباط شبکه در بستر APN یا به صورت آفلاین دیده شده است.
دسترسی به تخلفات ثبت شده
کلیه تخلفات ثبت شده اعم از تأیید شده، رجوع به آینده و یا حتی حذف شده در صفحه مرور تخلفات در دسترس کاربر قرار دارند. کاربر در این صفحه میتواند جرائم را بر اساس موارد مختلف اعم از تاریخ، دلیل اعمال قانون sort نماید. همچنین قابلیت مرور سریع و همچنین سرچ از امکانات این صفحه می باشد.
صفحه اصلی نمایشگر
در صفحه اصلی این سیستم که بیشترین زمان فعالیت کاربر در آن انجام میپذیرد تصویر زنده خیابان از دید دوربین نمایش داده میشود و کاربر با استفاده از صفحه لمسی و یا Mouse قادر به انتخاب خودروها و ثبت تخلف آنها می باشد. نقشه محل به همراه نقطه gps بر روی آن و سرعت دقیق خودروی پلیس که از GPS بدست آمده و زمان و تاریخ دقیق نیز در این صفحه در دید کاربر قرار دارد و در نهایت دسترسی بسیار آسان به سایر صفحات سیستم برای کاربران فراهم می باشد.
صفحه تنظیمات
صفحه دیگری که در این سیستم قابل استفاده برای کاربر می باشد صفحه تنظیمات است، این صفحه امکان تنظیمات مختلف از جمله تنظیم حالت کار سیستم اعم از ثابت یا متحرک، انتخاب حالت ساعت تابستانی، امکان فعال سازی جریمه اتوماتیک، اختصاصی سازی نمایش عکس و اطلاعات خودروها در صفحه اصلی و برخی تنظیمات ساده دوربین ها را فراهم می سازد.