سامانه مدیریت و تجمیع اطلاعات ترافیکی (سمتات)

بخش 1: مقدمه

ترافيك يك مسئله بين بخشي است و تسهيل آن نياز به هماهنگي و همكاري همة دست اندركاران آن دارد. عدم يكپارچگي در مديريت كلان ترافيك شهر سبب معضلات و احياناً دوباره كاري‏هايي مي‏شود كه كمترين ضرر آن از بين رفتن زمان شهروندان، بيت المال و افزايش مشكلاتي است كه كما بيش شاهد آن هستيم. اولين اقدام براي كاهش معضل ترافيك ايجاد مديريت واحد است. عدم توزيع دقيق و درست وظايف و مسئوليت‏ها ميان بخش‏هاي مرتبط با ترافيك موجب شده كه شهر با ترافيك آشفته مواجه باشد. مدیریت واحد بدون بسترهایی بر پایه فناوری های نوین کاری سخت و دشوار می‏باشد. در صورتی که بتوان به صورت نرم افزاری و یک پارچه کلیه سیستم های حمل و نقل هوشمند را مدیریت نمود می‏توان به بهبود وضعیت ترافیک شهری بیشتر امیدوار بود.

 

شمای کلی نرم افزار، منابع اطلاعاتی، سرور ها، ذینفعان

1) اهداف سیستم

  • مدیریت یکپارچه اطلاعات تمامی سامانه‏های هوشمند ترافیکی
  • جمع‌آوری متمرکز داده های ترافیکی جهت تهیه گزارشات تحلیلی
  • ارائه خدمات اطلاعاتی به سازمان ها و افراد ذینفع
  • بصری سازی اطلاعات
  • ایجاد سطح دسترسی به اطلاعات با توجه به ماموریت هر ذینفع
  • تبدیل مکانیزه داده‏های ترافیکی به اطلاعات و دانش مورد نیاز جهت مدیریت بهتر ترافیک شهری
  • افزایش اثربخشی و بهبود کاربردپذیری سامانه های هوشمند ترافیکی

2) ذینفعان سیستم

  • مرکز مدیریت سیستم‏های حمل و نقل هوشمند شهرداری

مرکز مدیریت ITS شهرداری با عملیاتی کردن این نرم افزار، به عنوان متولی و خدمات دهنده در این سامانه، علاوه بر تحقق اهداف مرکز می‏تواند با ارائه خدمات و ارتباط با دیگر سازمان‏ها در پیش برد اهداف کلان شهری به عنوان بازوی توانمند شهرداری به ایفای نقش بپردازد.

  • پلیس راهنمایی و رانندگی

پلیس راهور به عنوان یکی از بهره برداران اساسی این سیستم و بازوی قانونی عملیاتی نمودن نظم ترافیکی شهری، می‏تواند در این سیستم به صورت متمرکز کلیه فرایند های مربوط به تمامی تخلفات ورود به محدوده ترافیک، عبور از چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز، پارک غیر مجاز و ... را بررسی نمایید، صحت عملکرد سیستم‏های هوشمند کنترل ترافیک را تایید نماید، و سپس جهت اعمال قانون اقدامات لازم را صورت دهد.

  • سازمان های شهرداری

سازمان‏ها، شرکت‏ها، و ادارات شهرداری به عنوان نزدیک ترین سازمان‏ها از نظر ساختار اداری به مرکز مدیریت سیستم‏های حمل و نقل هوشمند، می‏توانند جهت مانیتور کردن وضعیت خودروهای خود، به صورت پنل وبی یا تحت شبکه به صورت وب سرویس با سیستم های اطلاعاتی خود اطلاعات لازم را دریافت نمایند. از جمله:

- سازمان اتوبوسرانی

بررسی ترددها و فعالیت خطوط اتوبوسرانی

کنترل تردد خطوط ویژه و جلوگیری از ورود خودروهای غیر مجاز

- سازمان تاکسیرانی

کنترل تردد تاکسی‏های خطوط

اعلام تاکسی های مجوز دار کم تردد یا بدون تردد

- عوارض سالیانه خودرویی

پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان همواره به عنوان یکی از روش های اساسی تامین بودجه برای اجرای طرح های شهری بوده است، استفاده از روش های انگیزشی همواره برای پرداخت به موقع میتوانسته است به این موضوع کمک شایانی نماید. در صورتی که صدور مجوز تردد در محدوده های طرح ترافیک منوط به تصفیه عوارض باشد، عملا شهروندان تمایل بیشتری برای پرداخت به موقع عوارض شهری میتوانند داشته باشند.

- سیستم محدوده طرح ترافیک

سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک عملا این امکان را به متولیان خواهد داد تا با برنامه ریزی کاملا انعطاف پذیر حجم ترافیکی ورودی و جروجی به این مناطق را کنترل نمایند.

  • نیرو های امنیتی و انتظامی

نیروی های امنیتی و انتظامی به عنوان متولی تامین نظم عمومی و جلوگیری و ردیابی از اعمال مجرمانه، به واسطه این سیستم خواهند توانست به صورت بر خط خودروهای تحت تعقیب را ردیابی و متوقف نمایند. خودروهایی که بدون پلاک میباشند یا از پلاک مخدوش یا جعلی استفاده مینمایند یا به صورت پر خطر رانندگی می‏نمایند می‏تواند شناسایی و در تقاطع‏های بعدی با اطلاع رسانی تحت وب، پیامکی، VoIP به نیروهای مستقر در محل اقدامات لازم را جهت توقف و اعمال قانون صورت دهند.

  • مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه های مرتبط با ترافیک شهری میتوانند با اتکا به داده ها و آمارهای واقعی فعالیت های پژوهشی مناسب را صورت دهند. در صورتی که سیستم های هوشمند در نقاط مختلف شهر، در ورودی و خروجی ها، در تقاطع های حساس و مسیر های کلیدی اجرا شده باشد، عملا با داده های GISی میتوان جریان های ترافیکی شهری را رسد و تغییر رفتار های ترافیکی را کشف نمود و برنامه ریزی های مناسب جهت توسعه زیر ساخت های حوزه حمل نقل شهری را صورت داد. این اطلاعات اگر بتواند به صورت بصری علاوه بر مدیران در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد خواهند توانست به صورت مطلوب پیشنهاد های مطالعه شده خود را ارائه نمایند. همچنین اگر روند سالیانه تغییر جریان های ترافیکی مقایسه گردد، میتوان حتی به شناخت عوامل جامع شناختی کمک کرده و با اطلاعات بیشتری به تحقیقات حوزه شهری پرداخت

  • سازمان های متقاضی کنترل‏های خاص


در صورتی که سازمانی تمایل به ارائه گزارش از خودروهای خود در مسیر های ویژه ای داشته باشد به واسطه این نرم افزار میتوان گزارش های لازم را به صورت موردی یا مستمر به سازمان های متقاضی به صورت پنل وبی، وب سرویس، موبایل اپلیکیشن و ... ارائه داد.

  • شهروندان

شهروندان شهر به صورت ابتدایی با چابک شدن سازمان های متولی کنترل و تولید ترافیک شهری به واسطه این نوع سامانه‏ها مهمترین و اصلی ترین ذینفع این نوع سیستم می‏باشند که به صورت غیر مستقیم از مزایای آن بهرهمند میشوند. همچنین در صورتی که برخی اطلاعات ترافیکی به موقع در اختیار شهروندان قرار گیرد خواهند توانست تصمیم مناسب را جهت سفرهای شهری اخذ نمایند.

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان شهید فرشی مقدم (شانزدهم)، پردیس شمالی دانشگاه تهران، ساختمان شماره 2 پارک علم و فناوری، طبقه همکف، واحد 108 

تلفن: 41256000-021

پست الکرونیک:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 instagram   telegram

همکاری با ما

فرم نظرسنجی

عضویت در خبرنامه

Please publish modules in offcanvas position.