سیستم ثبت تخلفات چراغ قرمز

معرفیسیستم ثبت تخلفات چراغ قرمز

سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در تقاطع ها جهت نظارت بر توقف خودروها پشت خط عابر پیاده نصب می‏گردد و با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر خودروها تشخیص داده و رهگیری می‏نماید. در صورت بروز تخلف سیستم به صورت هوشمند دو عکس شاهد که در هر دوی آن ها تصویر وضعیت چراغ راهنمایی و مکان خودروی متخلف مشخص است تهیه می‏نماید. این دو عکس به گونه ای انتخاب شده اند که عکس اول متعلق به زمانی است که خودرو وارد وضعیت تخلف گردیده است و عکس شاهد دوم مربوط به مدتی بعد از عکس شاهد اول است که تخلف محرز شده و خودرو در حال خروج از تقاطع می‏باشد.

کاربرد دوربین هوشمند embedded کارابین در این پروژه تشخیص خودروها و فواصل آن هاست به گونه ای که با عبور خودرو از خط ایست، سیستم به طور هوشمند تخلف را تشخیص داده و تصاویر مربوطه به همراه پلاک خودرو ثبت می‏گردد. سیستم توانایی فعال نمودن فلاش برای متنبه کردن راننده خاطی و یا کار با نور پیوسته پالسی برای نامحسوس بودن را دارد.

نمونه تصویر خروجی این سیستم به صورت زیر می‏باشد:

همچنین در صورتی که خودرو روی خط عابر پیاده نیز توقف نماید در سیستم تشخیص داده شده و برای آن تخلف توقف روی خط عابر پیاده ثبت می گردد. همچنین لحظه وقوع تخلف در نمودار زمانی گرافیکی مشخص می‏گردد. این سیستم قابلیت ثبت همزمان چندین تخلف برای خودروهای مختلف را دارا می‏باشد و تک تک خودروها به صورت اتوماتیک توسط سیستم پلاک خوانی می‏شوند.

همانطور که در عکس فوق مشاهده می کنید در تصاویر شاهد، روند حرکت خودرو و وضعیت چراغ  قابل مشاهده می باشد و همچنین خودروی متخلف از سایر خودروها در تصویر متمایز شده است. لازم به ذکر است یکی از قابلیت های سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، ضبط فیلم مربوط به هر یک از تخلفات می باشد که به صورت کم حجم و با کیفیت مناسب به کمک شناسه تخلف حتی روی اینترنت قابل دسترسی است. این فیلم از چند ثانیه قبل از تخلف تا چند ثانیه بعد از تخلف، تقاطع را نمایش می دهد و یکی از قابلیت های جانبی و منحصر به فرد این سیستم به شمار می آید.

1) پردازش تصویر

یکی از بخش های اصلی سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، نرم افزار قرائت پلاک می باشد که به صورت کاملا بومی با توجه به ویژگی های خاص انواع پلاک های ایران طراحی و پیاده سازی شده است. عکس تهیه شده از خودروی متخلف در این سیستم در شب و روز کاملا رنگی بوده و پلاک و نوع خودرو در آن مشخص می باشد.
دقت پلاک خوانی تست شده این سیستم 96.5 درصد در شرایط واقعی و برای تمامی خودروهای عبوری تا فاصله 35 متری می باشد. این پلاک خوان توانایی قرائت تمام انواع پلاک ایران شامل پلاک های خصوصی، دولتی و عمومی را دارا می باشد. همچنین هسته این پلاک خوان تاکنون در پروژه های مختلفی مورد بهره برداری قرار گرفته و در شرایط مختلف کاری تست گردیده است.
 به عنوان مثال برخی از سیستم های خارجی که به طور خاص برای پلاک های ایران طراحی نشده اند دقتی بیش از 96% در تشخیص کاراکترها دارند که با توجه به اینکه پلاک های ایران دارای 8 کاراکتر است در نتیجه آن سیستم در نهایت 72% از خودروها را به صورت صحیح تشخیص خواهد داد و حاشیه امنی به لحاظ روانی برای تخلف حدود یک چهارم از خودروها فراهم می شود. این موضوع وقتی جدی تر می شود که قانون شکنان با دستکاری های ساده ای مثل تمیز کردن بخشی از پلاک و یا قراردادن طلق روی آن که لزوما از دید ماموران پلیس، غیر مجاز نیست اطمینان خاطر برای انجام تخلفات خطرناکی مثل عبور از چراغ قرمز را بدست می آورند.

2) تشخیص وضعیت چراغ

وضعیت چراغ راهنمایی به صورت سیگنال الکترونیکی وایرلس و یا با پردازش تصویر قابل تشخیص است.

نرم افزار این سیستم بدون نیاز به اتصال به چراغ قرمز توانایی تشخیص وضعیت چراغ راهنمایی را بر اساس پردازش تصویر دارا می باشد. این قابلیت، نصب آن را در بسیاری از تقاطع ها سهولت می بخشد و نیاز به سیم کشی اضافی را مرتفع می نماید.

همچنین تشخیص وضعیت چراغ از طریق کنترلر چهار راه نیز ممکن است که برای این امر نیز قطعه ای فرستنده در کنار کنترلر تقاطع قرار گرفته و وضعیت چراغ راهنمایی را به صورت بی سیم به سیستم ارسال می نماید و بدین ترتیب در معماری سیستم سعی شده است که تا حد ممکن از سیم کشی جدید در چهار راه جلوگیری شود. همچنین می توان در صورتی که چندین سیستم در یک چهار راه نصب شده باشد با بکارگیری تنها یک فرستنده در محل کافوی چهار راه، سیگنال تمامی چراغ ها را به سیستم ها ارسال نمود.

3) قابلیت های کاربردی اضافه

 در این پروژه، سخت افزاری در هر چهار راه نصب می گردد که علاوه بر کارکرد اصلی ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز می توان قابلیت های نرم افزاری دیگری را نیز برای آن تعریف نمود که به آن اضافه گردد.
با توجه به اینکه دوربین های سیستم به صورت پیوسته و بلادرنگ (RealTime) در حال تصویر برداری و پردازش خودروهای عبوری در محدوده چهار راه هستند می توان اطلاعات ارزشمند دیگری را نیز استخراج و برای ایجاد قابلیت های جدیدی به کار گرفت از جمله:

3-1) ترددشماری و گزارش های آماری

در این سیستم تمامی خودروهای عبوری به همراه سرعت تک تک آن ها استخراج می گردند که می توان از این اطلاعات، آمار ترافیکی متنوعی تهیه نمود که ورودی خام ارزشمندی برای مدیریت کلان ترافیک شهری خواهد بود. از جمله:

سرعت میانگین در چهار راه در ساعات مختلف شبانه روز

حجم ترافیک و نرخ عبوری خودروها

3-2) اعمال قانون بر اساس سرعت مجاز

تمامی خودروها توسط سیستم در تمامی حالات سبز، زرد و قرمز در سیستم سرعت سنجی شده و بنابراین می توان خودروهایی که با سرعت غیر مجاز خصوصا در شب از چهار راه عبور می نمایند را نیز به طور جداگانه ثبت نمود.  همچنین با تجمیع اطلاعات سیستم ها در مرکز می توان سرعت میانگین تردد خودرو ها را نیز اندازه گیری نمود.

3-3) نظارت بر کنترلر چراغ راهنمایی

از آنجایی که برای ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و یا توقف روی خط عابر پیاده نیاز به تشخیص وضعیت چراغ راهنمایی می باشد می توان وضعیت هر لحظه چراغ راهنمایی را پایش نمود و تمامی زمان های تغییر حالت آن را در دیتابیس ثبت نمود. همچنین در صورت خرابی کنترلر چراغ و بروز حالت های غیر معمول از جمله خاموشی ها، روشن بودن همزمان چراغ ها و یا چشمک زدن های غیر مجاز، این سیستم توانایی تشخیص اتوماتیک وضعیت نامتعارف را داشته و هشدار مربوطه را صادر می نماید.

 

ارتباط با ما

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان شهید فرشی مقدم (شانزدهم)، پردیس شمالی دانشگاه تهران، ساختمان شماره 2 پارک علم و فناوری، طبقه همکف، واحد 108 

تلفن: 41256000-021

پست الکرونیک:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 instagram   telegram

همکاری با ما

فرم نظرسنجی

عضویت در خبرنامه

Please publish modules in offcanvas position.